Sexualitet
brevkassespørgsmål af
Alex
13 år
Jeg har vist at jeg kunde lide drenge i omkring 3 eller 4 år og jeg har min kæreste som også er en dreng men jeg er bange for at hvis jeg siger det til folk at de kommer til at tro jeg er lisom den normale bøsse steotyp hvor folk true jeg ændre min stemme og tager makeup på men det gør jeg ikke jeg er bare migselv

Svar:
Hej med dig.
Tusind tak for dit brev. Det er virkelig modigt, at du skriver herind!
I dit brev fortæller du, at du har vidst i 3 eller 4 år, at du godt kan lide drenge. Du skriver også, at du har en kæreste som er en dreng. Til sidst fortæller du, at du er bange for, at andre kommer til at tænke, at du er “den normale bøsse stereotype”, hvis du fortæller dem, at du godt kan lide drenge.
Jeg kan rigtig godt forstå, at du kan være bekymret for, hvordan andre kommer til at tænke, hvis du fortæller dem, at du godt kan lide drenge.
Og jeg vil rigtig gerne prøve at dele mine tanker omkring din situation med dig.
Fordomme om homoseksuelle
Der er desværre nogle mennesker, som kan have fordomme om homoseksuelle mænd. Fx at de går med make-up eller er mere feminine end andre mænd. Det er der selvfølgelig også nogle homoseksuelle mænd der er - men der er også mange, som ikke er.
Seksualitet og personlighed er to helt forskellige ting, og du har helt ret i, at man altså ikke opfører sig på en bestemt måde bare fordi, man har en bestemt seksualitet.
Heldigvis er det også sådan, at der de sidste par år har været rigtig meget fokus på at nedbryde fordomme om mennesker, som fx har en anden seksualitet eller kønsidentitet end flertallet.
Derfor er der også flere og flere mennesker, som bliver opmærksomme på, at homoseksuelle også er helt normale og ikke nødvendigvis opfører sig anerledes end andre.
Der er heldigvis også kommet rigtig meget fokus på, at det er helt okay at være lige den man er og elske lige præcis dem, som man har lyst til.
Forhåbentligvis vil dem omkring dig også synes, at det vigtigste er, at du er glad for din kæreste - uanset om din kæreste er en dreng eller en pige.
Hvad kan du gøre, hvis du vil fortælle nogen, at du godt kan lide drenge?
Når du skal fortælle til nogen, at du godt kan lide drenge, kan du måske overveje også at fortælle om din bekymring. Du kan fx sige “Jeg vil gerne fortælle dig noget meget personligt, men jeg er nervøs for, at du kommer til at se anerledes på mig bagefter. Det er vigtigt for mig, at du ved, at jeg stadig er mig, selvom jeg fortæller dig det her”.
Du kan også spørge vedkommende, om han eller hun har nogle spørgsmål. Det kan være, at det kan hjælpe personen med at se, at du stadig bare er dig selv.
Måske kunne du også overveje at starte med bare at fortælle det til en enkelt person? Måske en af dine forældre, en rigtig god ven eller en sød lærer, som du er tryg ved.
Uanset hvad du vælger at gøre, så synes jeg, det er virkelig sejt, at du har skrevet ind til os!
Jeg håber, du kunne bruge mit svar. Og du er altid velkommen til at skrive til os igen.
Vh Laura fra cyberhus