Hvad kommer ud forneden?

brevkassespørgsmål

Hvad kommer ud forneden?

brevkassespørgsmål af
Frida
13 år
Oprettet 1 måned 3 uger siden

Engang imellem når jeg onanerer så bruger jeg et lille spejl. Jeg er bare lidt nysgerrig, håber ikke det gør noget. Jeg gnubber mig bare i revnen. Jeg har lagt mærke til at det jo blir lidt fugtigt dernede. Som tider drypper der sådan lidt væske ud, især sådan hen mod slutningen. Det er nogen gange bare helt klart og andre gange lidt hvidt næsten lissom mælk. Men hvad er det enlig der drypper ud, det er jo ikke en slags tis eller hvad? Og hvad hedder det enlig?

Svar:

Hej med dig

Udflåd, som det hedder, produceres i skedens slimhinde. Det består af mikroorganismer (fx mælkesyrebakterier) og det beskytter slimhinden i skeden mod angreb af fx svamp eller bakterier der er dårlige for slimhinden.  Det kan have varierende farve fra hvid/mælkehvid til gullig og gennemsigtig afhængig af hvor man er i sin menstruationscyklus. Når man bliver seksuelt stimuleret fx ved onani producerer slimhinden mere sekret der beskytter mod rifter fx. Det du beskriver lyder ganske normalt og godt - og selvfølgelig må man kigge.

For at passe på de gode bakterier i udflådet anbefales det at man ikke vasker sig med sæbe eller at man kun bruger intinsæbe en sjælden gang i mellem

Mvh

Louise, læge

LouiseSs billede
Louise fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål