Sexlegetøj
brevkassespørgsmål af
Tobias
14 år
Hej. Jeg er en 14 årig dreng der snart bliver 15. Jeg ville gerne købe sexlegetøj, men jeg fandt ud af man skulle være 16. Men hvis man nu køber det alligevel over nettet, hvad er straffen så? Altså kan det betale sig at vente til jeg er 16. Tak på forhånd

Svar:
Hej Tobias,
Dejligt at høre, at du er godt i gang med at udforske dig selv og din seksualitet. Det er rigtig sundt, så bliv endelig ved med det!
Og det er et super godt spørgsmål du stiller! Det med at man skal være 16 år for at købe sexlegetøj er for så vidt rigtigt nok, men det handler faktisk mere om butikkerne, der sælger sexlegetøjet, end det handler om dig som forbruger. Ifølge straffeloven er det nemlig ulovligt for butikker (fysiske eller på nettet) at sælge sexlegetøj til personer under 16 år. Det betyder, at hvis de sælger sexlegetøj til en under 16 år, så er det dem, og ikke dig som kunde, der kan blive straffet.
Det betyder så samtidig, at butikkerne, uanset om det er netbutikker eller fysiske butikker, kan nægte at sælge sexlegetøj til dig, når du er under 16 år. Men det er helt op til den enkelte butik hvad de vil sælge til hvem. Og så er det op til domstolene at vurdere, om butikkerne skal straffes.
Så altså: som forbruger kan du ikke blive straffet for at købe sexlegetøj selvom du er under 16 år, men det er ikke sikkert, at butikkerne vil sælge det til dig.
Jeg håber det hjalp!
Mange hilsner,
Siv