SEX MED UNG
brevkassespørgsmål af
Jax
17 år
hej... er en dreng på 17 og har for nogle dage siden haft sex med en på 13 vi begge nød det men ved ikke om det var forkert vi har intet sagt til nogen og vi snakker stadig godt sammen men det var lidt akavet et par dage efter kan du svare hvad vi skal gøre

Svar:
Hej Jax
Det er godt at du skriver, når du bliver i tvivl om det var forkert at have sex med en der er en del yngre end dig. I mit svar går jeg ud fra at I var helt enige om at I skulle have sex. Altså at I begge samtykkede til sex.
Lad os starte med hvad loven siger: Samleje med et barn under 15 år straffes efter straffelovens § 222 med fængsel indtil 8 år. Læser man teksten ordret, så er det strafbart for alle at have sex med nogen der er under 15 år. I virkeligheden betyder loven at voksne (18+) ikke må have sex med nogen der er under 15 år. I tilfælde hvor aldersforskellen er meget stor kan faktisk også være ulovligt. Hvis nu den ene Fx er 17 og den anden er 11, så kan det også være ulovligt. I dit tilfælde, tænker jeg ikke, at det i lovens forstand vil være forkert.
Så er spørgsmålet om det var moralsk forkert? Det behøver det ikke være. Samtidig hæfter jeg mig ved at du selv har haft den overvejelse, at det måske kunne være forkert, siden du skriver og spørger.
Jeg kan godt forstå at du er i tvivl. Havde du været bare en smule ældre havde det været ulovligt, og grunden til at man har lavet den lov er at man vil sikre sig at meget unge ikke kommer til at sige ja til noget, som de slet ikke forstår betydningen af.
Som 12-14 årig kan man sagtens have helt vildt lyst til sex uden egentlig at være klar. Mange unge der har haft deres seksuelle debut meget tidligt kan senere fortælle at de fortryder fordi oplevelsen sket ikke var som de havde troet, og at de senere kunne se at de slet ikke var klar...selvom det føltes sådan, og selvom at de gav et klart og tydeligt samtykke til at have sex.  Jo yngre man er, jo mindre kender man sig selv og sin krop, og jo sværere kan det derfor også være at mærke hvornår man kommer til at overskride sine egne eller sin partners grænser.
Så ud over at tænke på om det er godt for én selv tænker jeg også, at man som den ældste har en del af ansvaret for at træffe den bedste beslutning for sin partner, når han/hun er 4 år yngre. Jeg kan ikke give dig et svar på om det var forkert, at have sex med en på 13 år, for det afhænger helt af hvordan hende/ham du havde sex med har det med det. At I taler godt sammen er et godt tegn, på at han/hun ikke oplever at der er kommet noget imellem jer.
Mange oplever at det kan blive en lille smule akavet i et forhold efter at man har sex første gang. Særligt hvis man ikke er kærester, og ikke er helt afklaret på om man bare er venner, om forholdet skal udvikle sig eller hvad der skal ske. Så at du har den følelse, behøver ikke betyde at det var forkert at have sex.
Når nu I taler rigtig godt sammen, tænker jeg du skal overveje at spørge direkte. Forklar at du selv har tænkt en del over at I havde sex. At du blev i tvivl om hun/han var okay med det, og hvad det egentlig betyder for jeres forhold nu. Jeg tænker det er den bedste, og nok eneste vej til at blive mere afklaret omkring det der skete.
Mange hilsner Pedro