Hørte at min søster havde sex
brevkassespørgsmål af
E
12 år
Jeg havde været ovre ved en veninde og da jeg så kom hjem ku jeg se at min storesøster havde drengebesøg for der stod nogen drengesneaks. De var så på hendes værelse. Da jeg gik forbi ku jeg høre de havde sex. Jeg fik et choc for jeg trode ikke hun gjorde sådan noget for hun er først lige bleven 15 og virker slet ikk som en der gør sådan noget. Jeg viste ingengang hun havde en kæreste. Men jeg er sikker på de havde det for jeg ku høre at min søster stønnede og sagde ja ja ja ja. Så sagde drengen noget jeg ikke ku høre og noget senere kom der så nogen hvin eller noget fra min storesøster og så blev der stille. Jeg har en masse tanker om det. Jeg er lidt ked af det for er nok lidt jalus. Både måske på min søster men også på drengen for måkse får hun mindre tid til mig nu og vi plejer ellers og spille spil og computer og spille fodbold i haven og sådan. Jeg er også flov over at jeg blev ophidset af og høre sexen. Det burde jeg nok ikke? Men jeg tænker over hvad der præsis forgik derinde og sådan. Jeg har ikke snakket med min storesøster om det endnu så hun ved ikke jeg ved det. Jeg har jo heller ikke sagt noget til vores forældre. Men tanker mylder rundt i mit hoved. Kan i hjælpe med at få styr på mine tanker?

Svar:
Kære E
Tusind tak for dit spørgsmål til brevkassen, det er rigtig godt og stærkt du tør dele dine tanker med os her på brevkassen. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe og rådgive dig.
Jeg kan sagtens forstå, at denne situation kan være meget forvirrende og måske følelsesmæssigt overvældende for dig.
Jeg vil starte med at sige, at det er helt normalt at føle sig overrasket, forvirret, jaloux og måske endda vred/ophidset i en sådan situation. Alle disse følelser er ret naturlige, selvom de kan være ubehagelige. Det er vigtigt at anerkende og acceptere dem, der skal også være plads til negative følelser selvom så længe man ikke skader andre.
Husk også på, at alle har ret til at have et privatliv, inklusive din søster. Det kan måske være svært at respektere, især når man er meget tæt på hinanden, men det er vigtigt at give hende plads og tid til at have sine egne oplevelser og relationer. Hun skal nok give dig plads til dig hvis du snakker med hende om det på en venlig måde.
Det kan måske også være en god ide at finde en anden du kan dele dine tanker med, det er altid dejligt at have nogen andre at snakke med. Det kan fx være en ven/veninde, en forældre, du stoler på.
Hvis du har mod på det, kan du overveje at tale med din søster om, hvordan du har det. Du behøver ikke at nævne, at du hørte hende have sex, men du kan fortælle hende, at du savner den tid, I plejede at tilbringe sammen, og at du er bekymret for, at hendes nye forhold til drengen kan ændre jeres forhold. Hvis du syntes det er for grænseoverskidende at snakke med hende, kan du også sagtens skrive et brev, sende en besked eller sågar optage en personlig video med dig selv hvor du åbner dit hjerte op.
Jeg vil runde mit brev af med at nævne, at jalousi kan være en svær følelse. Det kan måske også hjælpe at tænke over, hvorfor du føler sådan. Er det frygten for at miste din søsters opmærksomhed? Eller måske er det en følelse af, at hun oplever noget, du ikke har oplevet endnu? At forstå årsagen til din jalousi kan hjælpe dig med at håndtere den bedre.
En sidste ting: Noget der måske også kan hjælpe med at få tankerne på noget andet er at gøre ting, som du godt kan lide fx fritidsaktiviter, computerspil osv hvad end du godt kan lide at lave.
Hav en rigtig god sommer.
Venlig hilsen Kylie.