Telefon

brevkassespørgsmål

Telefon

brevkassespørgsmål af
Esther
14 år
Oprettet 2 år 2 dage siden

På min skole er der en regel som hedder at vi skal aflevere vores telefoner om morgenen men ingen gør det… I dag afleveret jeg den heller ikke og min lærer så den stak op af min jakkelomme som hang på min stol. Da hun så den så tog hun den bare op af min lomme uden at have fået lov til at gå i mine ting? Må hun gerne det??? Mvh Esther

Svar:

Hej Esther

Det lyder som en træls oplevelse du har haft, og jeg kan godt forstå at du bliver i tvivl om din lærer må tage din telefon op af din lomme.

Som udgangspunkt må en lærer ikke kigge, eller tage ting,  i din taske eller dine lomme uden at få lov til det. Men reglerne er ikke sådan helt firkantede.

Når din telefon stak op af din lomme, kunne man godt argumentere for at din telefon var fremme, lidt ligesom hvis den lå på et bord, og så må din lærer gerne tage den og lægge den i et skab, eller hvad det nu er aftalen er at der sker med jeres telefon, når I afleverer dem om morgenen.

Det havde helt sikkert været bedre hvis din lærer havde bedt dig om selv at tage telefonen op af lommen og aflevere den. Og det havde selvfølgelig også været bedst hvis du havde afleveret din telefon om morgenen, ligesom reglen på jeres skole siger at du skal, så jeg tænker at I begge har bøjet reglerne lidt.

Måske skulle I tage en snak, I jeres klasse om hvordan I bliver bedre til at holde fast i de aftaler der er lavet på skolen, og selvfølgelig også hvordan man håndterer det, hvis man glemmer at få telefonen afleveret, for det kan jo ske. Jeg tænker at en god dialog om hvordan tingene kan blive bedre for fremtiden er bedre end en konflikt om hvem der er mest forkert på den.

Mange hilsner Tanja

Tanjas billede
Tanja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål