Er jeg psykopat?

brevkassespørgsmål

Er jeg psykopat?

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 2 måneder 3 uger siden

Hej cyberhus Jeg tror måske jeg er psykopat fordi at der er en masse følser som jeg ikke føler feks jeg savner ik folk, Jeg kan ik elske folk ogs selv om det mine forældre, jeg er næsten aldrig glad men er heller ik sur eller ked af det så føler jeg bare ik noget overhovedet, der er også mange andre følser som jeg ikke føler men det ville tage flere time at forklarer. Det kan godt være at jeg siger at jeg er glad eller at jeg elske nogen men 99% af tiden lyver jeg. Jeg har også tænkt på at dræbe folk og har taget kokain og gjort mange ulovlige ting som jeg burde straffes for men jeg bliver aldrig taget så har ik rigtigt sagt det til nogen. Jeg tror også jeg måske har bpd eller bipolar eller noget i den stil er i værtfald relateret til mange med bpd og nogle med bipolar men ik så mange med bipolar som bpd PS har også en diagnose på autisme og depression

Svar:

Kære du.

 Først vil jeg lige sige du er rigtig sej for at stille sådan et svært og måske følsomt spørgsmål.

 Først og fremmest vil jeg sige, at tommelfinger reglen er hvis du tror du er fx psykopat, så er du det nok ikke, for psykopater kan kun sjældent se deres egen fejl og mangler, selfvølgelig er der undtagelser, men det er værd at have in mente. Man kan teknisk set ikke blive dianosticeret som psykopat.  Man plejer at få dianosen dyssocial personlighedsforstyrrelse, og det skal man være mindst 18 for at få stillet diagnosen. Det samme gælder for bpd. Du skriver godt nok du ikke føler mange følelser og ikke kan elske og savne fx dine forældre, men man er ikke nødvendigvis psykopat af den grund, måske er du et menneske med mindre kontakt til dine følelser og det gør dig ikke til et dårligere menneske

 Du skriver også du har taget kokain og gjort ting du burde straffes for.  Her kunne det være interessant at undersøge hvorvidt du fortryder disse ting og om du har dårlig samvittighed over det du har gjort? Hvis du falder mere ud til det man i din alder ville kalde for conduct disorder ville du nok ikke føle skyld eller fortryde de ting du har gjort. Jeg vil smide et par links til det så du selv kan tjekke det ud. Hvis du kan genkende dig selv i rigtig meget af det kan du overveje at tage kontakt til psykiatrien og blive udredt professionelt, for kun en psykolog eller psykiater kan sige med sikkerhed om du eventuelt har andre diagnoser end autisme og depression.
Links til at tjekke conduct disorder ud her, her og her

 Jeg vil runde mit skriv af med at sige at selvom det måske skulle være du har en dyssocial personlighedsforstyrrelse så gør det dig ikke til et dårligt menneske. Og du kan sagtens lave nogle positive forandringer, hvis  du vælger at gøre noget ved den problematiske adfærd og er villig til at kigge indad, og det tror jeg også du er. Det kan blive en lang rejse så bliv ikke frusteret hvis det du oplever relaps ;)

 Håber mit skriv kan give dig lidt indsigt og jeg vil sende en masse positiv energi i din retning.

 Venlig hilsen Kylie.

cyberhuskyles billede
Kylie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål