Kyssesyge - ændru
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus
Jeg har kyssesyge og har fået at vide jeg ikke må drikke alkohol de næste 3 måneder, hvilket er et stort problem for mig eftersom jeg har svært ved at åbne mig op uden alkohol og jeg rigtig godt kan lide at feste. Mit levertal er 340, meget højere end det normale, som skal være under 38. Jeg vil selvfølgelig undgå at skade min lever men jeg har uheldigvis min første klassefest på gymnasiet snart som jeg bare virkelig ikke vil være ædru til, jeg overvejede derfor at tage enten coke, mdma eller et andet stof. Hvad er det mindst skadende og billigste stof? og hvor meget koster det ca? Jeg har flere gange røget kanabis men det har ikke påvirket mig nok og det har været i forbindelse med alkohol, det gør mig nærmere træt fremfor energisk. Eftersom coke tidligere har været brugt som medicin og i cola tænker jeg ikke det kan have de største sundhedsmæssige konsekvenser ved at prøve det en gang i en lille dosis. Men hvor farligt er det virkelig og kan det virkelig være rigtig jeg skal vente 3 måneder?
Mvh anonym

Svar:
Hej du
Når nu alkohol plejer at være en fast del af en god fest, for dig, er det rigtig frustrerende pludselig at skulle forholde sig til kyssesyge. Svaret er helt enkelt...ja, det kan godt passe, og du skal tage det aldeles alvorligt.
Alkohol nedbrydes i leveren, og din lever er allerede på overarbejde, og hvis du fylder alkohol i den risikerer du at den når grænsen, og stopper helt med at fungere.
Kokain eller MDMA? Jeg kan godt høre at du prøver at finde gode argumenter for at det nok ikke er så slemt. Når du så alligevel skriver her i brevkassen, er det måske fordi en stemme indeni hvisker at det måske ikke er den bedste idé?
Det er mildest talt en rådden idé. MDMA og kokain kan begge være med til at overophede kroppen, fordi man ikke mærker de normale træthedssymptomer. Overophedning kan føre til organsvigt.
Enkelte har også oplevet en forgiftning, der op til flere dage efter indtagelsen har givet leversvigt.
Jeg vil aldrig råde nogen til at tage stoffer, lige meget hvad det er. Hvis man absolut vil prøve, skal det ikke være når man er syg, og man i forvejen har en lever der har svært ved at følge med. Det kan være livsfarligt.
Din lever er i forvejen ekstremt sårbar lige nu, og både alkohol og stoffer gør den endnu mere sårbar, og hæve risikoen for at du får skader, du skal leve med resten af livet...eller værre.
Jeg kan godt forstå du synes det er træls. Prøv at vende det på hovedet. Du har en mulighed for at finde andre veje, til at åbne dig op, end rusmidler. For i virkeligheden er det store problem måske ikke din lever, men mere at du tænker på en bestemt måde om dig selv, der gør at du tør åbne dig og være social uden rusmidler. Jeg tænker du ville nå meget længere hvis du finder en løsning på den udfordring.
Mange hilsner Tanja