Jeg har det svært.
brevkassespørgsmål af
Rikke
24 år
jeg ved ikke om i kan hjælpe mig. Jeg har kæmpe i lang tid med det psykisk. også allerede i folkeskolen havde jeg det svært. og. Når jeg var 13 år prøve jeg og forsøge selvmord på mig selv. Jeg ødelagde også meget mig selv når jeg var 16 år. og. Jeg har fået det dårlig med mig selv igen. Jeg gå stadig med selvmords tanker. Det er svært og føler at livet skulle være godt. Og Jeg ved ikke hvilken råd som kan hjælpe mig med at for det bedre. Er der nogle råd som i kan give mig ?.

Svar:
Kære Rikke.
Hvor er jeg ked af at høre at du har det så svært, og har gået med den smerte i så mange år, men så er det rigtig stærkt og modigt at du nu kommer frem og fortæller at du faktisk har det dårligt og har selvmordstanker. Jeg vil prøve at liste nogen forskellige råd du kan prøve af:
Kontakt livslinien: Jeg vil ligge ud med at sige, at hvis du ikke allerede har prøvet at kontakte livslinien, så vil jeg forslå at du at prøver at kontakte dem på tlf nummer 70 201 201, telefonen er åben mellem klokken 11 til klokken 05. Der får du kontakt med en rådgiver, og du er naturligvis anonym, der kan du få en lille snak om dine følelser og tanker og hvad du kan gøre fremover.
Kontakt psykiatrien: Jeg vil også forslå at du får professionel hjælp i form af enten en psykolog eller en psykiater. Du kan enten selv kontakte en privat eller du kan først kontakte din læge og lægen kan derefter kontakte lokalpsykiatrien så du kan komme derud og få hjælp. En psykolog eller psykiater vil ofte også have de nødvendige værktøjer til at hjælpe dig til at håndtere dine selvmordstanker
Snak med dine venner eller familie: Hvis man har nære relationer, er der næsten altid støtte at hente hos ens familie eller venner. Hvis du har mod på det kan du snakke med enten en ven/veninde eller et familiemedlem som du stoler på og føler dig tryg ved. Fortæl dem om dine tanker og følelser, og hvor meget det egentlig påvirker dig. Jeg ved godt det kan virke sindssyg grænseoverskridende og hårdt at skulle fortælle sådan følsom og ubehagelig information til sin omgangskreds, men det er vigtigt at du får snakket med nogen for hvis du går alene med det kan det blive rigtig hårdt ikke kun for dig, men også din omgangskreds for de kan måske mærke du ikke helt er dig selv, men de ved ikke hvorfor, og måske vil de gerne hjælpe og finde ud af hvorfor. Så kommunikation og ærlighed er ekstrem vigtigt her.
Hvis det at snakke med nogen lige nu ikke er noget der tiltaler dig ligenu, har jeg også nogen mere ”bløde” råd du kan prøve kræfter med:
Skriv dagbog: At skrive dine tanker og følelser ned på papir kan være en hjælpe for dig så du måske bedre kan forstå dine tanker og følelser, og forsøge at bearbejde dem på en lidt alternativ måde. Det kan også være en rigtig fin måde at udtrykke dig selv på, hvis du har svært ved at dele dine følelser med andre.
Find en afledning: At have en hobby eller interesse kan give dig noget at fokusere på og hjælpe dig med at aflede dig fra negative tanker og følelser. Det kan måske også give dig en følelse af at have et formål og give en ny glæde i livet. Hvad kan du godt li at lave fx? Hvad bringer dig glæde eller hvad ved du tidligere har bragt dig glæde? Det behøver ikke være nogen kompliceret hobby/interesse, selv de mest simple hobbyer/interesser kan bringe glæden tilbage igen.
God livssti: En anden ting der måske også kan hjælpe på tankerne er at dyrke lidt motion, spise sundere, få den nødvendige søvn, forsøg at undgå unødvendig stress. Du kan også overveje at dyrke lidt meditation eller yoga inden du fx skal sove eller når du står op. Begge ting er bevist at de kan hjælpe med at reducere stress og angst og give dig en følelse af ro og afslapning. Sæt fx noget afslappende musik på til.
Vær god ved dig selv: Til mit sidste råd vil jeg bare sige at du skal huske at være god ved dig selv. Jeg ved at lige nu er nu i en kedelig situation, og du har sikkert mange udfordringer og/eller traumer som skal gennemarbejdes for, at du igen kan få det bedre med dig selv. Men det er en proces, der tager tid og kræver tålmodighed- det forsvinder desværre ikke natten over. Så vær sød ved dig selv og bank ikke dig selv i hovedet fordi du har det skidt. Er fuldstændig overbevist om du har både styrken og viljen til at finde en vej ud af mørket, du har taget første skridt nu, og det rigtig flot, og nu venter dig en lang rejse af selv-heling, som jeg tror du sikkert vil opnå en dag, men husk også på dette; Det er okay, at man ikke altid er okay! Og det er okay at bede om hjælp når man har det svært det er hverken pinligt eller skamfuldt- Og der er ALTID en der villig til hjælpe og støtte dig når du har det svært!
Jeg håber virkelig mine råd kan hjælpe dig lidt på vej mod at få det bedre psykisk, og jeg ønsker dig al held og lykke fremover!
Venlig hilsen Kylie