Sex

brevkassespørgsmål

Sex

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 1 år 2 måneder siden

Jeg er en dreng på 15 år som har haft fuldbyrdet samleje med min 18 ældre moster og føler mig forkert fordi vi har følelser for hinanden

Svar:

Kære du

Det er godt, at du skriver herind i brevkassen og fortæller om, hvad der sker i dit liv, og hvordan du har det. Jeg kan forestille mig, at det må have krævet en del mod at fortælle.

Du skriver, at du føler dig forkert, fordi du og din moster har haft samleje og har følelser for hinanden. Som udgangspunkt vælger vi ikke selv, hvem vi bliver forelskede i. Og det er helt normalt, at man i løbet af sine teenageår kan blive forelsket i en voksen, som er betydeligt ældre end en selv. Det kan fx. være en lærer, holdtræner eller et familiemedlem. Det kan være en, man ser op til, eller en man føler sig tryg ved. I teenageårene raser ens hormoner rundt i kroppen, og det påvirker ens følelser, krop, udseende og tanker, som forander sig. Man kan opleve følelser mere intenst. Man begynder som regel at gå op i sit eget udseende, og hvordan andre opfatter en. Og man begynder at blive interesseret i sex. Og derfor er det måske netop så almindeligt at blive tiltrukket af eller forelsket i én, som udstråler den tryghed og stabilitet, som man kan længes efter i teenageårene, hvor alt kan opleves kaotisk.

Det betyder dog ikke, at det er en særligt god idé at handle på sin tiltrækning til ældre voksne. Ifølge straffeloven må voksne, som er betydeligt ældre, som er omsorgspersoner og/eller som har en bestemt autoritet eller erfaring ift. den unge, ikke have seksuel omgang med unge under 18 år. Lovgivningen her er til for at beskytte børn og unge under 18 år mod at blive udnyttet af voksne. I jeres situation er dét, din moster gør, derfor ulovligt, og hun kan blive straffet for det - også selvom du måske selv havde lyst til det.

Det er vigtigt for mig at fortælle dig, at det ikke er dig, som har gjort noget forkert - det er din moster, som har et ansvar for, at jeres tiltrækning eller forelskelse ikke leves ud. Din alder gør, at dine seksuelle lyster er i gang med at udvikle sig, og det kan være svært at mærke efter, hvad der føles rigtigt og forkert. Din moster har været seksuelt aktiv i mange år og bør derfor vide, hvad der er rigtigt og forkert. Derfor synes jeg, at du skal prøve at tale med din moster om, at I ikke kan være sammen seksuelt mere. En ting er, at din moster kan blive straffet for det, hvis det bliver opdaget. Men noget andet er også, at det kan ødelægge de relationer, I har til jeres familie. Hvad ville jeres familie mon sige til det eller gøre, hvis det blev opdaget? Det, tror jeg ikke, at nogen af jer har lyst til at finde ud af, så det vil være bedst at stoppe.

Når det så er sagt, synes jeg, at du skal fortælle dine forældre om det, der er sket mellem dig og din moster. Det kan være rart for dig, at du ikke skal gå rundt med de her oplevelser alene, og det kan være rart for dig, at du ikke skal stå alene med ansvaret for at stoppe dit og din mosters forhold. Det kan nemlig være svært at afbryde et forhold til en, som man er glad for - også selvom det, de gør, er forkert. Derfor kan det være rart for dig at få hjælp til dét og til at sætte grænser fremadrettet af nogen, som vil dig det bedste - nemlig dine forældre.

Hvis der er noget i mit svar, som du ikke forstår, eller hvis du har brug for at få vendt dine tanker med en rådgiver, er du velkommen til at skrive herind igen eller sende os en SMS. Jeg håber på det bedste for dig, og jeg sender et stort kram i din retning.

De bedste hilsner
Marie

Nikitass billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål