Anal
brevkassespørgsmål af
Jens
15 år
Jeg havde for ikke så lang tid siden anal sex med en pige, (i badet) Jeg havde min diller inde i hende i ca 45 sekunder, og da jeg trak den ud, var der blod på den. Jeg går virkelig og er i tvivl om jeg har fået hiv, eller andre sygdomme. Pigen som jeg gjorde det med nævnte at hun ikke har hiv
håber i svarer
-Jens

Svar:
Kære Jens
Tusind tak for din besked. Jeg er meget ked af at høre, at I har haft en dårlig oplevelse med analsex og at du havde blod på dig efterfølgende. Jeg kunne forestille mig, at I har været chokerede og jeg kan godt sætte mig ind i, at du har frygt for HIV.
HIV smitter ikke bare sådan og det kan kun smitte ved, at den person, man er sammen med også er testet positiv for HIV. Du skriver, at pigen du var sammen med ikke har HIV, så på baggrund af det tænker jeg ikke, at du har noget at være bekymret for. Jeg kan dog godt forstå, at du har en lille frygt og derfor tænker jeg heller ikke, at det kan skade at blive testet.
Normalt tester man ikke for HIV med mindre, man har haft symptomer på HIV eller har været ude for episoder, der kan give risiko for HIV-smitte. Derfor kan det, som nævnt, være en god idé at blive testet. Også bare for din egen skyld, så du ikke skal bekymre dig om det. Der er mulighed for at få foretaget en HIV-test hos lægen, men der vil gå nogle uger før, at du kan få svar på din prøve. På nogle sygehuse er det muligt at få foretaget en kvik-test. En kvik-test betyder, at du får taget testen og får svaret på testen indenfor fem minutter efter og derfor ikke skal vente flere uger på at få svar, som du skal hvis du testes hos lægen. Jeg er usikker på, om det er alle sygehuse, der tilbyder sådan en kvik-test. Måske har du mulighed for at undersøge det sygehus, som er tættest på dig, om de tilbyder kvivk-test for HIV? I Aarhus er det f.eks. muligt at tage på Skejby Syghus mellem kl. 9 og 11 på Infektionsk Medicinsk Afdeling i hverdagene og få  lavet testen. Man behøver ikke at bestille tid, men møder bare op i receptionen i tidsrummet. Du kan læse mere om det her:
https://www.auh.dk/om-auh/afdelinger/infektionsmedicinsk-afdeling-q/naar...
Uanset om du vælger at blive testet hos lægen eller får taget en kvik-test på sygehuset, kan man først få foretaget testen omkring to-tre uger efter dagen for mistænksom smitte. Dvs. at du først kan tage testen ca. to-tre uger efter den dag, hvor du og pigen havde analsex. Først derefter er det nemlig muligt at se, om du er smittet eller ej. I mellemtiden er det derfor vigtigt at forsøge at være tålmodig selvom det kan være svært. Har du/I snakket med lægen om det? Måske er det en mulighed at snakke med lægen og snakke med ham/hende om de bekymringer, som I/du har? Ville det være noget, du kunne overveje? Jeg er sikker på, at lægen vil være lyttende og give dig/jer nogle råd med på vejen. Lægen ved rigtig meget om kroppen og sygdomme, så jeg tænker, at han eller hun kan hjælpe jer på vej. Har du og den pige, du var sammen med, snakket om, at hun også skal tage testen? Hvis det er længe siden, at hun er blevet testet, kan det  være, at det vil være en fin idé at I blev testet på samme tid efter den oplevelse, som I havde.
Hvad angår andre kønssygdomme vil jeg råde jer til at opsøge lægen og blive tjekket, der er andre kønssygdomme som der er mere udbredte end HIV - for eksempel klamydia. Mon du og pigen snakket om det, at hun blødte efter analsex? Jeg tænker, at det også kan være en god idé for hende at blive tjekket for, hvad blødningen kunne skyldes. Det kan være, at hun har været for stram og derfor blødte. Med analsex er det helt enormt vigtigt at være rigtig forsigtige og bruge godt med glidecreme. Det kan gøre rigtig ondt når man ikke er forsig med analsex, er det mon noget I har snakket om? Blodet kan måske også skyldes andre ting, og jeg tænker derfor, at det være en god idé at snakke med lægen om det.
En anden mulighed er AIDS-Fondet, som tilbyder telefonrådgivning omkring sex, sex-/kønssygdomme, HIV og AIDS. Måske det også er en mulighed for dig/jer at søge rådgivning der? De kan findes på denne hjemmeside: https://aidsfondet.dk/checkpoint
Jeg håber, at mine svar var brugbare og at du kan bruge dem.
Med venlig hilsen
Malou.