SEX

brevkassespørgsmål

SEX

brevkassespørgsmål af
gustav
13 år

hvad skal man gøre første gang

Svar:

Kære dig,

Hvor er det godt, du skriver, det er et ret stort spørgsmål, du stiller, som jeg er sikker på, rigtig mange andre også sidder og tænker over. I virkeligheden findes der ikke et rigtigt svar, for sex er meget forskelligt alt efter, hvem der har det. Sex kan virke lidt skræmmende i starten, netop fordi man ikke er helt sikker på, hvad det egentlig er, der skal ske. Det er meget forskelligt fra person til person, hvad man godt kan lide og tænder på, når det kommer til sex. Dog er der nogle ting, der ofte går igen, når det kommer til sex, som måske kan besvare dit spørgsmål lidt.

Først og fremmest er det rigtig vigtigt, at man har beskyttelse - altså kondomer - så man undgår graviditet og sexsygdomme. Dernæst kan det også være rart at have noget glidecreme, for at gøre det så behageligt som muligt - de første gange kan det godt gøre lidt ondt, især på pigen, og der kan glidecreme noglegange hjælpe. Det er også vigtigt, at man slapper godt af og tager det stille og roligt. Man kan starte med for eksempel at kysse og røre ved hinanden i lidt tid, så man lige kommer i det rigtige humør og bliver tændt. Når begge så føler sig klar, kan man putte kondomet på. Det er vigtigt at kondomet vender rigtigt - der er ofte et billede på pakken af, hvordan man putter det rigtigt på. Når kondomet er på, kan man forsigtigt gå videre. Det er rigtig vigtigt at man snakker sammen, når man har sex, så man er sikker på, at det ikke gør ondt på den anden eller på anden måde er ubehageligt. Første gang man har sex ved man selvfølgelig ikke, hvilke stillinger man kan lide, så derfor er det ekstra vigtigt at man snakker sammen. En meget almindelig stilling, som kan være god i starten, er for eksempel missionær, hvor fyren ligger ovenpå pigen. Man kan også prøve, hvor pigen sidder ovenpå fyren, og hun på den måde mere styrer hvad der sker.

Det er som sagt meget forskelligt, hvad man kan lide, men det er bare noget med at prøve sig frem!

Jeg håber, du fik svar på dit spørgsmål!

Sophie

SophieBs billede
Sophie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål