Uregelmæssig mens

brevkassespørgsmål

Uregelmæssig mens

brevkassespørgsmål af
Mia
13 år

Hej jeg er en pige på tretten år. Jeg har haft mens et par gange men det er stadig uregelmæssigt. Sidst jeg havde mens havde jeg det i 10 dage plus 5 dage med meget udflåd. Er det normalt??

Svar:

Kære Mia

I starten når man lige har fået menstruation er kroppen ikke helt i hormon-balance. Derfor kan menstruationerne sagtens variere i længde og komme meget uregelmæssigt. Normalt bliver dette mere stabilt i løbet af de første par år. Hvis du kun har mange dages blødning men ellers føler dig fint tilpas, så tænker jeg ikke du skal være urolig over den lidt lange menstruation. Hvis det er noget som fortsætter eller hvis du også har meget ondt under menstruation, kan man altid går til sin egen læge og få en vurdering.

Man skal selvfølgelig være klar over, at man kan blive gravid hvis man har haft sex. Så hvis ens menstruationer ændrer sig, skal man altid huske at overveje om man kan være blevet gravid og tage en graviditets-test.

Mvh Christine, læge.

ChristineRs billede
Christine har svaret på dette spørgsmål