Sender nudes til kæresten

brevkassespørgsmål

Sender nudes til kæresten

brevkassespørgsmål af
Lucas
15 år

Hej

Jeg har en kæreste men vi kan ikke være sammen lige nu fordi hendes mor ikke må blive smittet. Det er vi selvfølgelig pænt trætte af men jeg kan jo godt forstå hendes mor. Men nu til problemet. Vi har været kærester i 5 måneder og har haft sex i 2 måneder inden corona der så har gjort at vi ikke kan være sammen men vi er jo stadigvæk ret liderlige ? så vi snapper ret meget med nudes. Og så er det jeg har tænkt over om vi kan få problemer jeg mener med politiet. Jeg er ret sikker på jeg får problemer med min forældre hvis de finder ud af det men jeg mener mere om det er ulovligt og om det er børneporno????? Min kæreste er også 15 hvis det betyder noget.

Svar:

Hej Lucas

Hvor er det godt du skriver og spørger, når du er usikker på om du kan komme i problemer.  Det kan godt være lidt forvirrende at finde ud af hvad det egentlig er man må, så jeg kan sagtens forstå at du er i tvivl.

Men lad mig komme til sagen. At have helt vildt lyst til hinanden når man er kærester er selvfølgelig helt naturligt. Når man 15 år, som både dig og din kæreste, gør man hverken noget forkert eller ulovligt, hvis man sender nudes til hinanden. Hvis altså man er enige om det, selvfølgelig.  Og jeg forstår det du skriver  sådan,  at du og din kæreste er helt enige om at udveksle nudes.

Loven siger nemlig at man gerne må dele nøgenbilleder af sig selv, med sin kæreste, hvis begge er fyldt 15 år, så længe ens kæreste ønsker at modtage billederne.

Du må have nøgenbilleder af din kæreste så længe hun giver dig lov. Hun kan til enhver tid bestemme sig for, at hun ikke vil have at du har billederne mere, og så skal du slette dem(hvis du altså har gemt nogen af billederne) Det samme gælder selvfølgelig den anden vej.

Og så siger det selvfølgelig sig selv at du ikke må dele billederne af din kæreste videre til andre, og at hun ikke må dele billederne af dig videre. Fordi I er under 18 vil det nemlig blive betragtet som deling af børnepornografisk materiale...også selv hvis I havde givet tilladelse til at dele hinandens billeder videre.

Så lad mig opsummere. Så længe I begge ønsker at sende billeder til hinanden, og I kun deler billederne med hinanden, gør I hverken noget forkert eller ulovligt, og så er der ingen fare for problemer med loven eller politiet.

Jeg håber du er blevet lidt mere afklaret, og så håber jeg at dig og din kæreste snart kan mødes og nyde hinanden, som I gjorde før Corona.

Mange hilsner

Tanja

Tanjas billede
Tanja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål