Selvskade og selvmordstanker
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg har i en lang periode haft nogle udfordringer, som der bare er blevet flere af. De udfordringer har jeg ikke talt med nogen om, for jeg har nemlig svært ved at opbygge tillid til folk. Grunden til at jeg skriver er dog at min situation er blev lidt alvorlig nu. Jeg c*tter, stikker, ridser og tager piller, og så har jeg for ca. 1 ½ uge siden prøvet at tage mit eget liv med morfin. Jeg trode det hele ville gå over, men jeg har igen fået selvmordstanker. Jeg har svært ved at se problemet med alt det her, og jeg bliver mere og mere skamfyldt og indelukket. Hvis der er noget jeg kan gøre, eller hvis der skulle være en der gad hjælpe derude så tror jeg det skal være nu inden jeg rent faktisk lykkes med tankerne.

Svar:
Kære pige
Hvor er det godt at du rækker ud!
Det lyder til at du går og har det super svært, og har fundet en måde at håndtere det på, ved at være selvskadende.
Det lyder også til, at du selv ønsker hjælp til at få det bedre, og måske lære at undlade selvskaden. Det er der flere muligheder for. Dog skriver du også, at du ikke har talt med nogen, hvilket det vil kræve.
Så spørgsmålet er, hvordan du kan få en tillid til at tale med nogen? Særligt tænker jeg i forbindelse med at du har forsøgt at tage dit liv med morfin. Kom du mon på hospitalet i den forbindelse? Og hvor mon du fik morfinen fra? Lige morfin er rigtig farlig, og derfor er det super vigtigt at du bliver undersøgt efterfølgende, for at se om dine organer har taget skade.
Er der mon en enkelt voksen omkring dig, som du kan have mere tillid til end andre? Det behøver ikke være forældre, det kan være en lærer, tante, bare en eller anden voksen, som du er tryg ved.
Hvis du ikke føler du har sådan en i dit netværk, findes der også andre muligheder for at få hjælp til at håndtere det svære.
Derfor vil jeg gerne præsentere et par muligheder for dig:
Den første er at du fx prøver at skrive til SMS rådgivningen her på Cyberhus. Her kan du anonymt via sms tale med en voksen, om hvordan du går og har det. Det kan være en start til at prøve at få tillid til at fortælle nogen om hvordan du går og har det.
Der er også mulighed for på www.gruppechat.dk at deltage i chatten om selvskade. Den kører fast hver anden måned, og der kan du møde andre unge, som også kæmper med selvskade og/eller selvmordstanker. Det at møde andre i samme situation, kan nogle gange være med til at give modet til at få hjælp.
En anden mulighed er at kontakte headspace.dk de har nemlig centre rundt i hele danmark, hvor man kan få et forløb IRL gratis. Det kan for mange unge være en rigtig god start på at tage hul på det svære, og lære at tale med andre i trygge rammer. De har også chat, men her kan du ikke være sikret at tale med den samme. Det er du i et forløb hos dem. På hjemmesiden kan du se om der er et center i nærheden af dig. Jeg ved at nogle centre også tilbyder onlineforløb.
Du skriver at du er 15 år, hvilket også gør, at du kan faktisk tale med din læge, uden at dine forældre nødvendigvis behøver få noget at vide. Her kan lægen tale med dig om hvordan du har det og hjælpe til at finde nogle muligheder for dig.
En sidste mulighed, er at du prøver at kigge på "ung i" her på Cyberhus, og ser om din kommune er på listen. Vi har nemlig samarbejde med mange kommuner i landet, og her kan du chatte anonymt med en fra din kommune, og finde ud af om de kan tilbyde hjælp. Nogle kommuner har faktisk forløb for unge der selvskader.
Ved at skrive brevet her, har du allerede taget et kæmpe skridt til ikke at gå alene rundt med det, hvilket er mega sejt gået! Jeg håber derfor, at du kan finde modet til at afprøve nogle af de muligheder jeg har givet dig med her. Ingen fortjener at gå rundt alene med så svære tanker.
En sidste ting jeg lige vil give dig med, er muligheden for nogle at tale med, særligt om natten, hvis tankerne presser sig på. Livslinien har åbent fra 11-05 hver dag på telefonnr 70 201 201 og er vant til at tale med folk der selvskader og har selvmordstanker. Særligt om natten kan tankerne blive endnu tungere, og så kan det være en rigtig god mulighed, ligesom www.bornetelefonen.dk har åbent døgnet rundt på chat og telefon.
Jeg sender dig en masse styrke til at turde tale med nogle voksne omkring det her, så du forhåbentlig kan begynde at få hjælp til at få det lidt bedre.
Mange hilsner Rose