Selvmord
brevkassespørgsmål af
Cecilia
13 år
Hej Cyberhus
Jeg har mange gange haft dødsønsker og selvmords tanker. Jeg har også depression men jeg tørrer ikke sige det til min mor eller far. Jeg har også altid haft det svært i skolen. Ikke fagligt men altså med venner og personer i klassen. Jeg ved godt der er folk der har det meget sværere end det her. Men jeg har det hårdt og vær aften tænker jeg på hvordan det ville være at være død!
Kan du hjælpe mig?

Svar:
Kæreste dig,
Jeg er så ked af at høre, at du har det meget svært lige nu. Det fortjener du ikke. I løbet af livet møder vi alle sammen perioder, hvor det bare gør ondt at være her. Hvor man ønsker, man bare kunne lukke øjnene lidt. Det kan være meget overvældende at have det sådan, fordi alt kan føles uoverskueligt og hårdt. Hvordan det føles at have det svært er forskelligt fra person til person. Det er rigtigt, at mange andre også har det rigtig hårdt lige nu, men det betyder ikke, at du ikke også har det hårdt eller at dine følelser ikke er ægte. Man kan sagtens have meget meget ondt indeni på grund af nogle ting, som måske ikke ville påvirke en anden lige så slemt.
Når man er i sådan en svær periode i livet kan man have lyst til at give op, og tankerne kan hurtigt være meget negative hele tiden. Man kan have svært ved at se det positive, og ens tanker tillader måske slet ikke én at se det positive. Det er okay at have det sådan. Mange mennesker har det sådan. Derfor kan det også være rigtig rart at snakke med nogen om det, selvom det måske også kan føles ret grænseoverskridende og skræmmende at skulle fortælle andre om det. Jeg tænker sådan på, hvorfor du mon ikke tør fortælle dine forældre om, hvordan du har det? Man kan være bange for, at de bliver sure eller trætte af én. Men oftest forstår de faktisk godt, hvordan man har det og vil bare gerne hjælpe én til at få det bedre. Derfor tror jeg også, det er vigtigt, at man snakker med sine forældre om, hvordan man har det, så de kan hjælpe én med at blive glad igen. Det kan også være rart at snakke med en ven eller veninde om det, eller en god lærer eller et familiemedlem. Bare det at man lukker et andet menneske ind, kan føles som en stor lettelse.
Hvis du har brug for at øve dig lidt i at snakke med nogen om alle de her følelser og tanker, så er du også altid velkommen til at komme forbi vores chat til en snak. Her kan du snakke om alt, hvad der sker i og omkring dig. Det kan også være, det kunne være rart for dig at chatte anonymt med nogle andre unge, det kan du læse mere om her. Du kan også kigge lidt på denne hjemmeside , hvor du både kan chatte men også læse mere om det at have tanker om at dø.
Jeg håber virkelig, at du får det bedre snart, for du fortjener ikke at have så ondt. Held og lykke.
Kærlige hilsner
Sophie