Flytte hjemmefra under 18
brevkassespørgsmål af
Tille
17 år
Hej, jeg ønsker virkelig at flytte hjemmefra. Jeg fungere ikke med at bo hjemme mere. Jeg føler konstant jeg gør noget galt. Jeg har tænkt på at flytte hjemmefra ret længe nu omkring 6 mdr. Men hvad har jeg af muligheder? Jeg har kun fritidsjob og der vil komme mange flere udgifter end hvad jeg for i løn. Jeg ved jeg kan få ungeydelsen men det rækker stadig ikke. Hvad kan jeg gøre?

Svar:
Hej Tille.
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du har et ønske om at flytte hjemmefra, hvis du ikke synes, at det fungerer med at bo derhjemme mere. Det lyder ikke særlig rart, hvis du hele tiden føler, at du gør noget galt. Det må være hårdt at have det sådan, der hvor man bor. Et hjem skulle gerne være rart og trygt at være i.
Du spørger, hvad dine muligheder for at flytte hjemmefra er. Som udgangspunkt er der ikke noget, der kan forhindre dig i, at flytte hjemmefra nu hvor du er 17 år. Det må man gerne. Som ung kan man skrive sig op i en boligforening, eller måske kan du undersøge mulighederne for en ungdomsbolig eller et klubværelse? Du kan også prøve at søge efter et værelse eller lignende, hvor du kan bo sammen med andre. Det vil være nogle muligheder, som er billigere, end hvis du skal finde en lejlighed til dig selv.
Så længe du er under 18 år, kræver det dog, at din mor eller far vil skrive under på lejekontrakten. Når man er under 18 år, er man ikke myndig endnu, og derfor kan man ikke selv skrive under på eksempelvis en huslejekontrakt. Det kan også være, at du kan spørge dine forældre eller et andet famliemedlem, om de kan hjælpe med at betale en del af huslejen i en periode.
Det koster jo en del at flytte hjemmefra, som du også selv nævner, og derfor er det selvfølgelig nødvendigt med en indkomst, der kan dække dine udgifter. Det lyder godt, at du allerede har undersøgt muligheden for at få udbetalt ungeydelsen. Der er også mulighed for, at du kan søge boligstøtte og på den måde få dækket lidt af huslejen. Hvis du går på en ungdomsuddannelse, kan du snakke med en studievejleder og fortælle om din situation. Studievejlederen kan i særlige tilfælde godkende, at man kan få udeboende SU, så man på den måde, kan få lidt mere at leve for. Når du fylder 18 år, vil du også have mulighed for, at få udeboende SU.
Der er også den mulighed, at du finder et arbejde som kan supplere den løn du allerede får, eller at du finde et arbejde som enten er på flere timer, eller hvor du kan tjene lidt mere. Det vil selvfølgelig kræve noget mere af dig, og det ved jeg ikke, om du har tiden til eller muligheden for at gøre.
Jeg håber, at du har fået svar på det du havde brug for, og jeg ønsker dig held og lykke med det hele. Du er også altid velkommen til, at skrive til os på 1-1 chatten.
Kærlig hilsen
Gro.