Hår på pikken og i numsen
brevkassespørgsmål af
A
14 år
Jeg hved ikke hvad jeg skal gøre jeg føler jeg var virkelig meget hår på pikken og det er ret ubehalig for jeg føler ikke jeg kan vise det over for en pige men jeg hved ikke hvordan jeg for det væk for vil gerne have alt væk jeg har prøvet og babere det men vidste ikke hvad jeg skulle så kom jeg til at lave hul og bløde så nu er jeg bare bange for det. Og i numsen er der også okay meget så når man skider hænger der lort fast i hårene nogle gange.
tak For hjælpen

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål her i brevkassen.
Hår på kroppen er helt naturligt både for mænd og kvinder. Hverken du eller de piger, du møder har noget at være pinlige over. Alligevel ønsker størstedelen (særligt yngre) at fjerne dem, og i den forbindelse vil jeg forsøge at liste nogen gode råd op:
1) Sørg for at have god tid, når du påbegynder barbering og nok særligt intimbabering. Det er vigtigt, at du gør det i et godt lys, og at du hele tiden kan se, hvad du foretager dig.
2) Det er en god idé, når man som i dit tilfælde har mange hår, at starte ud med at trimme de lange hår med en saks eller en trimmer. Det gør, at du ikke skal barbere over det samme sted flere gange, og på den måde minimerer du risikoen for irritation af huden.
3) Inden du rigtig går i gang, så sørg for at vaske dig med lunkent vand og intimsæbe. På den måde får du lige rengjort og blødgjort din hud, inden du starter.
4) Brug baberskum, hvis du bruger en skraber.
5) Brug altid en ren skraber eller en rengjort babermaskine, så du undgår bakterier. Det er desuden vigtigt, at du bruger et skarpt barberblad og ikke et gammelt halvsløvt et.
6) Sørg for at du hiver ud i huden, så du strammer huden godt ud, mens du barberer dig. På den måde undgår du lettere at skære dig og barberer samtidig bedre.
7) Når du er færdig med, at barbere dig så husk at skylle godt efter, så du er sikker på at få skum- og sæberester helt væk.
8) Du kan med fordel slutte af med at påføre noget "aftershave balm", som du kan købe på nettet, i matas, i the body shop eller på apotektet. Husk at gå efter noget parfumefrit og gerne noget med noget plejende i (fx aloe vera), som kan berolige huden.
Derudover skriver du, at du også har mange hår i numsen. Igen vil jeg gerne understrege, at det er helt normalt, og at alle mennesker har det, så der er absolut intet at skamme sig over.
Du kan vælge at gribe numsehårene an, som du vil gøre med resten af din intimbarbering. Det er dog sværere at komme til omme i numsen, og derfor er det måske en god idé, hvis du sætter dig på hug og bruger et spejl. Ovenstående råd kan du med fordel også gøre brug af her.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner
Helene