Pinligt

brevkassespørgsmål

Pinligt

brevkassespørgsmål af
Kamille
13 år
Oprettet 4 år 3 måneder siden

For 2 dage siden skulle jeg sende en video til min veninde vi har en intern joke. Jeg filmer en video hvor jeg lugter til min armhule og siger nogle mærkelig lyde og har intet make up på og er virkelig grim. Jeg ligger ned i min senge på videoen og ser virkelig dum ud. Det var meningen at sende det til veninde men kom til at putte den på min my story på Instagram jeg opdagede først næste morgen hvor der var 250 der havde set den alle på min årgang mange fra ottende klasserne og nogle af mine venner og familie. Næste dag da jeg kom i skole grinte alle ad mig og alle syntes jeg var mærkelig og ingen gad at være sammen med, jeg er knust og har det som jeg skal dø hvad skal jeg gøre please hjælp mug jeg har det virkelig det ikke godt.

Svar:

Hej Kamille,

Øv altså! Hvor er det bare uheldigt, at du kom til at lægge videoen i din story i stedet for at sende den til din veninde.

Når man kommer til at gøre noget, som man synes er rigtig pinligt, og andre opdager det, så kan man få lyst til at grave sig ned i et dybt hul og bare lægge sig til at dø. Det kan føles som om man aldrig kommer videre fra det, og som om det vil forfølge én for evigt. Når jeg læser dit brev får jeg indtrykket af, at det er cirka sådan du har det lige nu.

Måske har du mest lyst til at gemme dig langt væk, og bare vente til det er drevet over. Men hvis du gemmer dig og viser andre, at du er pinlig over det, så bliver det endnu sjovere at drille dig med det, og det bliver endnu sjovere at blive ved med at bringe det op. Så derfor er det bedste du kan gøre faktisk at face det. Og owne det. Det kan være virkelig svært, men jeg tror du vil opleve, at hvis du ryster det af dig, når de prøver at drille, så holder det ret hurtigt op med at være sjovt at drille.

Men hvordan gør man lige det? En måde kan være at vise, at du er ligeglad med deres kommentarer, og bare ignorere dem. En anden kan være at sige "Ja. Og hvad så?" når de kommenterer på det. En tredje måde kan være at owne det ved selv at begynde at fortælle andre om det. Det kan du gøre ved fx at sige "Der skete det mest pinlige den anden dag. Jeg havde lavet en video, hvor jeg var virkelig ucharmerende, som bare skulle sendes til ... og så kom jeg til at lægge den i min story i stedet!" På den måde gør du det til din historie som du bestemmer hvordan bliver fortalt. Det kan være enormt grænseoverskridende at prøve at face det og owne det. Men jeg tror du vil føle dig enormt stærk og sej, hvis du gør det.

Uanset hvordan du ender med at tackle situationen, så skal du vide, at den driver over på et tidspunkt. Det kan godt være det ikke er i dag eller i morgen, men på et eller andet tidspunkt, så er nyhedsværdien drevet over, alle kender historien, og ingen gider høre den mere. Tiden kan føles uendeligt lang mens det står på, men jeg kan forsikre dig om, at det nok skal stoppe på et tidspunkt. Og hvis du vælger at face det og owne det, så tror jeg det vil drive over endnu hurtigere.

Jeg håber du kan bruge svaret og ønsker dig alt det bedste!

Mange hilsner,

Siv

Sivs billede
Siv fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål