Sabbatår og arbejde
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej Cyberhus. Har ikke rigtig et decideret problem, men mere et spørgsmål. Sagen er, at jeg blev student her i sommer og siden hen har valgt et sabbatår. Jeg har dog ikke noget arbejde, hvilket er af helt eget valg. Jeg har nemlig rigtig mange ting som jeg gerne vil forbedre ved mig selv, samt en masse nye ting jeg gerne vil udforske, men som jeg aldrig har fået gjort fordi jeg ikke har haft tiden til det. Og føler lidt at det at have et arbejde - især som ungarbejder, er enormt drænende. Ved mit gamle arbejde var det ofte 8-10 timers vagter uden nogen pause, og jeg var vitterligt så træt efter en vagt at jeg simpelthen ikke havde nogen energi til at foretage mig noget andet den dag. Derfor føler jeg at jeg lige nu har brug for bare at fokusere 100% på at forbedre mig selv og udforske nye ting, og det tror jeg simpelthen bare ikke jeg får gjort hvis jeg også har et arbejde ved siden af. Udfordringen i dette er dog mine omgivelsers reaktion til at jeg ikke prioriterer et arbejde lige nu. Selvom jeg stadig bor hjemme og ikke har nogen udgifter, og derfor teknisk set heller ikke har brug for nogen reel indkomst lige nu, så føler jeg stadig der er en forventning og lidt et pres fra alle omgivelserne om at jeg bare skal ud og have et arbejde. Bliver spurgt til det 24/7 af alle og når jeg prøver at forklare hvorfor jeg ikke ønsker et arbejde lige pt. så synes jeg lidt at jeg får et undrende/dømmende blik hver gang, og frygter lidt at folk bare ser mig som doven. Jeg har jo personligt altid følt, at livet burde handle om mere end bare arbejde, og at det er vigtigt at have sig selv med frem for bare at bruge sit arbejde som en distraktion, hvilket jeg føler er tilfældet med mange. Mit spørgsmål er derfor om dette er en forkælet/doven holdning at have? For det er lidt sådan alle mine omgivelser får mig til at føle, så bliver helt i tvivl om det bare er mig den er gal med?

Svar:
Kære du
Først og fremmest vil jeg gerne sige, at det er rigtig godt, at du har skrevet her og delt dine tanker og bekymringer. Det er vigtigt at huske, at der ikke er nogen "rigtig" måde at leve sit liv på, og det er helt i orden at vælge forskellige veje. Det lyder som om, du har givet din situation og dine valg en masse eftertanke, og det er en god ting. Og jeg kan fortælle at du er langt fra alene om at stå i denne situation.
Det er ikke en forkælet eller doven holdning at have, at du gerne vil bruge dit sabbatår på at forbedre dig selv og udforske nye ting. Der er ikke noget rigtigt eller forkert svar på, hvordan man skal bruge sit sabbatår. Mange mennesker vælger at bruge sabbatåret på at rejse, arbejde, studere eller udforske andre aktiviteter for på denne måde at kunne udvikle sig og få nye oplevelser, opdage sig selv og forbedre deres personlige og faglige kompetencer. Det vigtigste er, at det giver mening for dig og hjælper dig med at udvikle dig selv.
Det kan være udfordrende, når dine omgivelser ikke forstår eller støtter dine valg. Det er vigtigt at huske, at det er dit liv og dit valg, og du bør gøre det, der føles rigtigt for dig. En af årsagerne til at dine omgivelser måske ikke helt forstår dit valg, kan være af den simple årsag at de ikke har nok kendskab til din beslutning. Du kan evt prøve at forklare dine grunde til dit valg på en ærlig og rolig måde, hvis folk spørger dig om det. Det kan også være nyttigt at have en åben dialog med dine nærmeste om, hvordan du føler dig, og hvorfor dit sabbatår og din beslutning er vigtigt for dig.
Mange har måneder i deres sabbatår, hvor de lidt ligesom dig, gerne vil bruge tiden på sig selv og lave noget andet end at arbejde, og derfor ved jeg også at din bekymring deles af mange.  Det kan være en rigtig fed tid, men samtidig også en tid der i perioder kan være rigtig svær, hvor det sommetider kan føles som om der mangler et formål. Det er helt naturligt at have flere perioder, hvor man keder sig, og ikke føler at man får noget ud af  dagen, fordi der måske mangler noget at stå op til. Perioder hvor man  rent ud sagt mangler motivation og et formål for dagen. Det er selvfølgelig ikke ens betydende med, at det vil være sådan for dig. Det kan være en god ide at have en konkret plan for, hvad du gerne vil forbedre med dig selv, samt hvordan du vil gøre det. Både for dit eget vedkommende, men også for dine nærmeste, da det kan være med til at berolige dem i din beslutning.
Endelig, husk at selvudvikling og personlig vækst er værdifulde mål, og det er ikke nødvendigvis det samme som at være doven. Det handler om at investere tid i dig selv og dine interesser. Så følg din egen sti, vær tro mod dig selv, og lad ikke andres forventninger definere din lykke. Jeg ønsker dig al held og lykke i fremtiden.
De bedste hilsner
Kasper