Jeg er bare så vred på min far

brevkassespørgsmål

Jeg er bare så vred på min far

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 5 måneder 16 timer siden

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Min far og mor skændes rigtig meget og jeg har fundet ud af at min far har en anden. Min mor er ked og vred og siger han har været utro og at det aldrig kan blive godt igen. Jeg ved godt det er min mor og fars konflikt og at de må finde en løsning. Men jeg er også vred, ked af det og har hverken lyst til at være sammen med min mor eller far. Og bekymret for at hele familien skal falde fra hinanden. Skal jeg sige det til mor eller far eller begge? Jeg ved at det er det som I vil give som et gost råd. Men det gider jeg ikke. De har ikke fortjent det. Vil bare væk! Lyst til at skrige og skælde dem helt vildt meget ud.

Svar:

Kære Læser

Mange tak for at åbne op og dele din oplevelse med os. Det lyder virkelig som om, du går igennem en utroligt svær situation og tid lige nu. Det er helt forståeligt, at du føler dig vred og ked af det, når dine forældre er i sådan en svær konflikt, især når det påvirker dig så meget.

Det er helt okay at have de følelser, du har. Samtidig kan det være en god idé at tænke over, hvordan du vil håndtere det på en måde, der er bedst for dig selv. At skælde ud kan virke som en fristende løsning, men det kan ofte gøre situationen mere belastende for alle parter, og vigtigst for dig selv, fordi det kan skabe mere konflikt.

At snakke med dine forældre kan virke som den sidste ting, du har lyst til, og det er helt forståeligt. Nogle gange kan det være overvældende at skulle tackle sådan en følelsesladet samtale. Det er en god ide at huske på, at det ikke er din skyld, og at du ikke er alene i dette. Og det er helt okay, hvis du ikke vil snakke med dine forældre lige nu. Det kan være en god ide evt. at finde en anden person, du kan tale åbent om, hvordan du har det. Det kan fx være en ven, et andet familiemedlem, en lærer eller en anden voksen, som du stoler på, og som du føler dig tryg ved. At have nogen at tale med, som lytter uden at dømme, kan være en hjælpende hånd til at håndtere dine følelser og finde måder at tackle situationen på.

Når du føler dig klar, kan det være værd at overveje at tale med dine forældre. Du kan evt. overveje at skrive et brev eller en besked til dem, hvor du deler, hvordan du har det. Det kan give dig mulighed for at udtrykke dine følelser uden at skulle have den svære samtale ansigt til ansigt med dem. Du behøver ikke at løse deres problemer, men at give udtryk for, hvordan du har det, kan være en måde at lade dem vide, hvordan deres konflikt påvirker dig. Hvis det er for svært lige nu, så husk, at det er okay. Gør det, når du føler dig mere klar til det.

Det er vigtigt at huske på, at du ikke behøver at løse dine forældres problemer. Det skal de gøre. Og i forhold til de udfordringer deres problemer giver dig, så er det okay at bede om hjælp, når du har brug for det. Og husk, at du fortjener at have det godt og at tage vare på dig selv i denne svære tid. Jeg ønsker dig alt det bedste.

De bedste hilsner
Kasper

cyberhuskaspers billede
Kasper fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål