Søster respekterer det ikke
brevkassespørgsmål af
S
18 år
Hey! Jeg er en pige på 18, som er efternøler af en ældre søster på 32. Jeg har altid haft det lidt svært med sociale medier og det at dele billeder, da jeg som 14 årig oplevede at en person jeg stolede på tog mine private billeder og sendte videre til mindst 4 fremmede personer (det er kun dem jeg med sikkerhed ved) uden mit samtykke. Jeg har ikke selv særlig mange venner og lider også af en depression og føler mig derfor meget alene med det her problem. Min storesøster har dog en hel masse (5000+) venner på sociale medier og deler en masse billeder næsten dagligt. Siden jeg var 14 og oplevede at mine billeder blev delt har jeg bedt min familie om ikke at dele billeder af mig nogen steder på nettet. Men min søster er siden da, altså de seneste 4+ år, bare blevet ved med at uploade billeder af mig. Når jeg beder hende om at fjerne dem bliver hun virkelig sur på mig og skælder mig ud og siger at jeg skal komme videre og lade være med at være så sart. Men jeg tager mit privatliv rimelig alvorligt og det er kun blevet vigtigere for mig med alderen. Min søster sletter så de billeder jeg beder hende om, efter et langt skænderi, fordi hun synes hun har ret til det og at jeg overdriver, men nogle måneder efter er det som om hun har glemt det (?) og uploader nye billeder hvor jeg er på og jeg må bede hende om det igen, hun bliver sur og skælder mig ud og siger at jeg skal tage mig sammen og være ligeglad igen osv. Jeg stoppede så i en periode med at spørge hende om at slette dem, fordi jeg faktisk blev bange for hende når hun blev sur og jeg følte at det bare var mig der var sart og overdrev. Men jeg kan mærke at det stadig går mig på. Nu har hun igen lagt en masse billeder ud hvor jeg er på nogle af dem. Jeg kan simpelthen psykisk ikke klare at få mere skældud og blive stemplet som den sarte pige der er helt forkert på den, men på den anden side er jeg heller ikke okay med at hun ikke respektere mit ønske om ikke at blive lagt ud. Hun bliver ved og ved uanset hvad jeg gør, og nogle gange kan hun finde på at lægge dem ud få dage efter vi har haft diskussionen, så det nærmest føles som om hun gør det for at provokere mig, fordi at jeg i hendes øjne er et tudefjæs, der ikke kan tåle noget. Jeg vil virkelig gerne have de billeder fjernet og have at hun stopper, men jeg ved ikke hvordan. Hvad kan jeg gøre?

Svar:
Kære S
Det lyder som en rigtig svær situation med din storesøster, hvor hun ikke respekterer dit ønske til ikke at blive delt online, og mener, at det er dig den er gal med, fordi du ikke vil blive delt. Det er meget forståeligt, at du føler dig frustreret over din søsters handlinger og mangel på respekt for at du gerne vil værne om dit privatliv. Alle har ret til et privatliv. Som barn er det en rettighed, der er indskrevet i FNs børnekonvention artikel 16. Det er altså en vigtig ting med privatliv - også online, og at man selv skal have indflydelse på, hvilke informationer om en, der bliver delt til andre. Det handler ikke om, at du er sart, fordi du ønsker at værne om dit privatliv. Tværtimod er det forståeligt, at du gerne vil have kontrol over hvem, hvordan og hvornår andre skal få indblik i dit liv, din historie osv. Og når du tidligere har haft en ubehagelig oplevelse, hvor dine private billeder blev videredelt mod din vilje, så har du netop oplevet den mangel på kontrol, som er så ubehagelig, og som faktisk er en alvorlig krænkelse.
Jeg tænker, at din søster og dig har meget forskellige grænser for, hvad der er passende at dele online, og det er helt okay at have forskellige synspunkter på det. Det vigtigste er bare, at man respektere hinandens forskellige grænser, og det sker ikke lige nu. Din søster er lige nu i kontrol, da det er hende, der "bestemmer" hvad hun deler, hvornår hun deler det og med hvem. Jeg foreslår derfor, at du endnu en gang prøver at tale åbent med din søster om det, og forklarer, hvordan det påvirker dig, når dine grænser ikke respekteres. Det behøver ikke handle om, hvorfor du ikke ønsker at blive delt online, for det vigtigste er faktisk at du allerede har sagt nej. Gentagne gange. Hun må ikke dele et billede af dig, når du har sagt nej. Det kan godt være, at hun ikke forstår det. Det behøver hun sådan set heller ikke. Men hun skal respektere dit nej. Du kender dog din søster bedst. Det kan også være, at du tænker, at hun har brug for at forstå, hvorfor du ikke ønsker at blive delt grundet din tidligere voldsomme oplevelse med at blive delt mod din vilje. Og derudover er også  fuldstændig normalt at føle at det er ubehageligt at blive delt online uden at blive spurgt om lov. Måske din søster kan reflektere lidt over, hvis situationen var omvendt, og hun blev delt uden at blive spurgt om lov til tusindevis af personer online, hun ikke kender.
Hvis du tænker, at det er en for svær samtale at have selv med din søster, kunne det så være en idé at involvere jeres forældre, som kan hjælpe jer med samtalen? Det kan også være, at det gør det sværere, men jeg tror at samtale er vejen frem. Du er velkommen til at bruge mit svar til dig som inspiration til, hvad du kan sige til din søster. For det her handler ikke om holdninger, det handler om basale rettigheder, og din søster skal respektere dit nej. Det er din ret.
Jeg forstår, at man kan tvivle på sig selv, når man gentagne gange får at vide, at det en selv den er gal med, og at man ikke bliver taget alvorligt, og når man ikke har nogen at snakke med det om, så kan det være rigtig svært at blive ved med at stå op for en selv. Men husk - dine grænser er vigtige! Du har ret til at bestemme, hvad der bliver delt om dig online.
Jeg håber virkelig, at din søster snart vil forstå og respektere dit ønske til ikke at blive delt.
Mange hilsner
Pernille