Sæd og onani
brevkassespørgsmål af
Anders
13 år
Hei cyberhus! Jeg har onaneret i lang tid nu og jeg er en 13 årig dreng! Jeg har nogle spørgesmål så jeg håber i vil svare! 1. Hvor lang tid kan man onanere uden det er usundt og hvor lang er normalt? 2. Når jeg har fået den rare føelse er det så ogasmen? 3. Når jeg jeg skal til at "sprøjte sæd" så er jeg nød til at press lidt som om jeg tisser, er det normalt eller kommer det bare ud af sig selv? 4. Når jeg onanere så plejer jeg at ligge i min seng, men hvad plejer man og bruger man normalt Kondom når man onanere fordi hvis man ikke bruger Kondom hvor skal man så gøre af sæden? 5. Når jeg har stiv pik plejer den op, er det normalt fordi jeg har set i porno at det bare stikker lige ud? Jeg håber i vil svare på mine spørgesmål! Hilsen amatør onaneren

Svar:
Hej Anders
Fedt du spørger, når du er i tvivl. Lad os hoppe lige ud i det.
1. Det er ikke usundt at onanere, og der er ikke rigtig en grænse for hvor meget man kan gøre det. Hvis man onanerer så meget at man ikke kan pase sin skole, eller at man ikke har lyst til at lave noget som helst andet 24 timer i døgnet, er det selvfølgelig et problem. Men der er ikke nogen grænse for hvor meget eller lidt man kan/må.
2. Den rare følelse i kroppen, er højest sansynligt en orgasme. Orgasme, kan føles på meget forskellige måder, og have meget forskellige styrker. Men hvis du får sådan en rigtig rar følelse, som du kan mærke flere steder i kroppen, så vil jeg tænke, det er en orgasme.
3. Det er helt almindeligt at muskulaturen i pikken, ligesom trækker sig sammen og presser sæden ud. Det er for at give sæden mest mulig fart på. Det er nemlig vigtigt for at sædcellerne kan nå frem til ægget, og befrugte det. Det er selvfølgelig ikke så aktuelt for dig endnu, men det er altså sådan kroppen er skruet sammen, og derfor du presser det ud.
4. Nogle bruger kondom, når de onanerer. Andre bruger en helt almindelig strømpe. Nogle onanerer på toilettet, så de kan komme ned i toilettet. Nogle gør det i badet. Nogle ligger på ryggen i sengen og kommer på maven, og tører så sæden af bagefter. Der er ikke én rigtig løsning, men masser af forskellige muligheder. Det er bare med at eksperimentere.
5. At din pik går opad når den er stiv, er fuldstændig almindeligt. Ca. havldelen af alle pikke er helt lige, når de er stive. Den anden halvdel drejer til højre, venstre og eller ned. Det har ingen betydning for om man kan have sex, og det er altså fuldstændig normalt.
Håber du fik svar...ellers må du vende tilbage.
Mange hilsner Lasse