Vapes
brevkassespørgsmål af
Amelia
11 år
Jeg har en ven som har en storesøster der vaper (hun er 15 år gammel, 9. klasse). Så min ven vil gerne prøve det og det respektere jeg på alle måder, jeg kommer nok også til at prøve det. Det før mig bare lidt utilpas når vi taler om det med vores anden ven som også gerne vil prøve det. De bliver ved med at forslå at vi tager hjem til hende med storesøsteren og prøver det. Jeg føler bare det er for tideligt at PRØVE det. Jeg tænker prøv det om 3 år. En dag siger den uden storesøsteren at hun har set at man kan få vapes med caffeine i stedet for nikotin. Altså det er jo ikke ufarligt. Det bliver også ved med at sige at jeg er “innocent” bare fordi jeg siger at jeg ikke kan, må eller vil. Det gør mig irriteret og vred og utilpas) Plz bare svar (Undskyld at innocent står på engelsk. Vi taler engelsk sammen fordi mig og den ene har boet i London og den anden er fra filippinerne) Undskyld at jeg stilte det her dumme spørgsmål

Svar:
Kære Amelia
Det er helt okay at stille spørgsmål, og dit spørgsmål er på ingen måde dumt. Det er faktisk meget vigtigt at tage ansvar for sin egen sundhed og sikkerhed, og det er godt, at du overvejer dine valg og grænser.
Det er helt normalt at føle sig utryg med at prøve noget, som man ikke føler sig klar til eller som man ved, kan være skadeligt for ens helbred. Du skal slet ikke føle dig presset til at prøve noget, som du ikke ønsker at prøve, og slet ikke noget der potentielt kan være farligt.
At du vælger ikke at prøve vaping eller nogen form for stof eller nikotin, betyder ikke, at du er "innocent" eller mindre modig end dine venner. Det viser faktisk, at du har mod og styrke til at sige nej, og du er villig til at sætte grænser.
Det er også vigtigt at huske på, at selvom nogle vapes indeholder koffein i stedet for nikotin, kan de stadig have negative bivirkninger og kan være skadeligt for dit helbred.
Du kan måske prøve at tale med dine venner og forklare, hvordan du har det med vaping og sætte dine grænser. Hvis de er dine rigtige venner, vil de forstå og respektere dine valg og grænser.
Husk at passe på dig selv og træf de beslutninger, der er bedst for dig og din sundhed.
Håber mit svar kan hjælpe dig
Hilsen Kylie