Så... Hvordan får jeg brugt det til noget???
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Okay, hej Cyber, jeg er en pige, på 16 ooooog... Jeg synger faktisk ret godt. Altså, det er ikke bare noget jeg virkelig ville ønske, og går og håber på. Jeg synger faktisk flot og godt. Min stemme er mild, blød ret stille og beroligende (det er sådan jeg opfatter den, men der er andre der bare kalder den "Den perfekte sangstemme")
Jeg vil godt ud med mit talent, da jeg godt ved det ikke er alle der er født med samme gave som mig. (Men så er de gode til andre ting). Jeg kan bare ikke lide at stå foran folk og vise mig, så jeg ville bare vide, om der er en måde jeg kunne for folk til at se mig på, uden at virke selv optaget?
Tak for jeres tid.

Svar:
Hej med dig
Først og fremmest mange tak for dit brevkassespørgsmål. Hvor er det dejligt, at du har opdaget dit talent og at du er stolt over din gode sangstemme. Når jeg læser dit spørgsmål, forstår jeg det som om, du egentlig gerne vil dele din sangstemme med andre ved at optræde, men at du er bange for, at det vil få dig til at fremstå selvoptaget. Jeg håber, det er rigtig forstået!
Jeg tænker, at det giver super god mening, hvis du er nervøs for at virke selvoptaget, når du synger. Især i Danmark har vi en (efter min mening) lidt ærgerlig kultur for, at vi ikke altid hylder mod og selvtillid. I stedet “følger” vi Janteloven, vi tør ikke stå frem, og vi tænker bestemte ting om dem, som tør. Men jeg synes, det ville være sådan en skam, hvis du lod dig holde tilbage af det. Så jeg synes bare du skal stå frem og være stolt af dit talent!
Når det er sagt, tænker jeg, at der er forskellige måder at stå frem på. Man kan sagtens bevare sin ydmyghed, mens man optræder og er stolt over sit talent. Det handler eksempelvis om, hvor man optræder. Der er måske tilbud i din kommune om ungdomsskoler og -klubber, hvor man kan spille musik og synge med andre musikglade unge. Måske kunne du tænke dig at starte på en uddannelse, hvor der er mulighed for musikundervisning. På den måde bliver det helt naturligt en del af din hverdag at bruge din sangstemme ved optrædener og øve sessioner med andre unge, som også er interesserede i at optræde. Derudover tænker jeg også, at det er vigtigt, at du fx husker at rose dine eventuelle bandmedlemmer og andre omkring dig. På den måde fremstår du mindre selvoptaget og mere opmærksom på andres talenter, mens du stadig bevarer stoltheden over dit eget talent. Det kan også være rigtig godt at være åben for andres feedback og råd, selvom det ikke altid er lige rosende. Sådan fremstår du også ydmyg og undgår at andre tror, du er selvoptaget.
Men som sagt, synes jeg bare, du skal klø på og stå frem! Du har min opbakning!
Jeg håber, du kunne bruge mit svar til noget, og jeg ønsker dig alt det bedste!
Med venlig hilsen
Karoline