Gruppearbejde
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Vi skal til at lave projekt på min skole og der betyder at hele udskolingen bliver blandet sammen i grupper. Jeg er så kommet i en fucking lortegruppe med nogen jeg i forvejen har ret svært ved at tale med og som også er sådan nogen der aldrig sidder lave en skid. Det bliver bare en uge fra helvede og jeg hader det. Jeg har lyst til være syg hele ugen. Men det er et projekt som bliver medregnet i årskarakterer så det kan jeg ikke. Ved ikke hvad jeg skal gøre.

Svar:
Kære du,
Tusind tak for dit brev! Gruppeprojekter kan nemt blive overvældende, når man skal arbejde sammen med nogen, man ikke er særligt gode venner med. Man kommer nemt til at føle, at de andre trækker en ned og man kæmper for noget, de andre er ligeglade med.
Mit første råd er, at du kan lave en kontrakt med din gruppe. Det er en aftale om fælles regler, som I alle bliver enige om, og som alle bliver enige om at overholde. Den er god at lave, fordi man kan tage den frem, når en i gruppen ikke overholder den aftale, de selv er indgået i. Det er også en måde at forventningsafstemme på, så I hver især ved, hvad I forventer af samarbejdet og gruppen.
Et andet råd er, at du kan spørge din lærer om I må skrive navn på de dele af gruppearbejdet, I har lavet. På den måde kan læreren se, hvor meget eller hvor lidt de andre har lavet. Det er ikke sikkert du får lov, men hvis du gør, er det en metode til at holde dit på det rene, så du får point for det, du laver.
Hvis I har en mundtlig fremlæggelse, så er det der, du virkelig kan skinne igennem. Ved mundtlige fremlæggelser kan dem, der ikke har deltaget i gruppearbejdet heller ikke rigtig svare på det, I bliver spurgt om. Derimod har du mulighed for at være forberedt og på den måde vise, at du har gjort en indsats i gruppearbejdet.
Et sidste råd er, at lærere ikke er så blinde, som man nemt kommer til at tænke som elev. Spørg dem, brug dem til hjælp, vis dem, at du laver dit. Nogle gange er det de små ting, der gør, at man bliver lagt mærke til i en gruppe - især i en gruppe, hvor du muligvis skal bære hele projektet.
Og til aller sidst vil jeg råde dig til at huske på, at et enkelt gruppearbejde næppe trækker dig ned. Gruppearbejde bruges til at se, hvordan eleverne klarer sig fagligt, når de bliver sat sammen med dem, de ikke rigtig kender. Nogle gange kan det få lidt faglighed på banen fra elever, der er meget stille i timerne. Så jo, gruppearbejdet tæller - men din individuelle indsats i de almindelige timer tæller langt mere. Tag nogle dybe vejrtrækninger og husk på, at det nok ikke er dig, der bliver bedømt hårdest i gruppearbejdet, hvis de andre oftere ikke deltager aktivt og relevant i timerne. Det er kun en uge, og når den er gået, så er det overstået.
Held og lykke med det hele!
Frida fra Cyberhus