Så det sådn lidt træls
brevkassespørgsmål af
Frede
17 år
Hej med jer Jeg skriver angående nogle problemer med piger, det er nemlig sådn at jeg stinker når der kommer til damer, da jeg aldrig for taget mig sammen til en skid. Der har nu været nogle piger som man endte har set på insta, mødt til håndboldkamp, eller blot i en drøm som den sidste. Drømmen med denne pige kom nu MEGET pludseligt og helt uventet, da det er en af min bettesøsters vendinger som er 2 år yngre, hvor at hun overhovedet ikke var blevet skænket en eneste tanke, eller det var jo så indtil drømmen... efter den var der så næsten ikke en eneste tanke der ikke var om hende, nå men vel og mærke som jeg er ved at fatte mod til at spørge om hun vil med ud at spise, snakker min søster om hendes anden veninde som skulle ned at hendes kæreste, så kommer det da også lige på bordet at hende som jeg ville i byen med selvfølgelig har noget med en anden.... og af en eller anden mærkelig grund blev mit hjerte til glas og glasset blev knust, som i virkelig knust altså som at jeg kunne høre glas det blev smadret. Så er der mig der syntes det var underligt at et par ord kunne gøre det mod mig, da jeg næsten overhovedet ikke havde snakket med hende her pigen. Men nok om historien, siden da har jeg virkelig følt at jeg er nede i kulkælderen og ville hører om I har nogle ideer til hvad der måske kan få mig glad igen, da kælderen egentlig er ret klam og kold at være i Hilsen Frede :p

Svar:
Hej Frede,
Jeg kan godt forstå du ikke har lyst til at være i den klamme og kolde kælder længere, så hvor er det bare godt du skriver. For den bedste vej ud er nemlig ved at skrive eller snakke med nogen om det.
Følelser er nogen gange nogle pokkers størrelser, for de kan komme nærmest ud af det blå, og så slå alt luften ud af én. Akkurat som du har oplevet. Og den eneste måde man kan få dem til at gå over på er ved at føle dem. Følelser skal føles, før de kan gå over. Følelser kan godt gøre ondt, og de kan også være rigtig ubehagelige. Men heldigvis er de ikke farlige. Og jo mere man giver sig selv lov til at føle dem, des hurtigere vil de som regel gå over. Især hvis man også sørger for at få sat ord på dem, mens de står på. Enten ved at tale med nogen om dem, eller ved, som du har gjort her, at skrive om dem. Så det er virkelig godt du har gjort det. Så er du nemlig allerede rigtig godt på vej til at finde ud af kælderen.
Udover at lade følelserne være der, og give dig selv lov til at mærke dem og snakke om dem, så kan det vlære en god idé at finde forskellige ting, der kan distrahere dine tanker. For selvom det er godt at vigtigt at mærke sine følelser, så er det også nødvendigt at blive hevet ud af den følelsesmæssige suppedas en gang imellem. Og når følelserne er som du beskriver, så er det også rigtig godt at fylde ting ind, der vækker følelser, der er lige modsat - følelser af glæde, sjov, grin og latter. For selvom det mørke følelser fylder, så skal der også være en modvægt i form af mere lyse følelser. Så snak med dine venner om, hvor nederen det hele er, og lav så noget sjovt med dem bagefter. Giv dig selv lov til at være i følelserne, også når du er alene, men sørg for at lave noget hyggeligt og rart bagefter. For selvom det hele er tungt lige nu, så skal det nok blive bedre.
Hvis vi skal gå lidt ind i, hvorfor du reagerer som du gør, når du nærmest ikke har snakket med pigen endnu, så ser jeg primært én årsag: hormoner. I teenageårene fiser hormonerne rundt i kroppen på os, og påvirker os på alle mulige måder. Det er dels det, der gør, at vores kroppe udvikler og ændrer sig, men der sker altså også en hel masse med hjernen. Dels udvikler og ændrer den sig også, men samtidig sender den os også ud på nogle voldsomme følelsesmæssige rutscheture. Og det gør den netop på grund af hormonpåvirkningen. Og det kan være årsagen til, at du føler dig fuldstændig knust over, at en pige, som du stort set ikke har snakket med, har noget med en anden fyr, og derfor ikke kan gå ud med dig.
Det gode ved det er, at det også kan betyde, at fornemmelsen af at være i kælderen også kan gå ret hurtigt over igen. Det er ikke sikkert, at den gør det, men det vil den højst sandsynligt. Og du kan hjælpe den på vej, ved at blive ved med at snakke om dine følelser, og samtidig fylde en masse gode, sjove og positive oplevelser ind i din dagligdag også.
Jeg håber det giver mening, og at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner,
Siv