Utro
brevkassespørgsmål af
Jakob
13 år
Min far's gode kammerat har bollet/kneppet med min mor, og min mor er lige blevet smidt ud til min bedste, fordi min far kunne ikke lige orke det, jeg fik det af vide her imorges. Jeg har lyst til at slå den lille vatpik ihjel som har været sammen med min mor, hvordan fanden kan jeg få rodet bod på mit liv?

Svar:
Hej Jakob
Jeg kan godt forstå du er vred, over det der er sket. Det kan føles som om alting falder fra hinanden, når ens forældre kommer i konflikt med hinanden. Jeg forstår godt at den her tanke om at lade det gå ud over din fars ven, men det er selvfølgelig ikke rigtig en brugbar løsning. Ud over at det er ulovligt, og vil give en masse nye problemer, så tænker jeg ikke det vil ændre noget i dine forældres forhold.
Det er ikke til at sige, hvad det er der er gået forud for at det her er sket. Men det er i hvert fald sikkert at det er dine forældres konflikt, og det er noget de skal finde ud af at løse. Det betyder også at der ikke er så meget du kan gøre for at løse de problemer som dine forældre har med hinanden.
Det du føler er helt almindeligt, når man pludselig får vendt op og ned, på sin familie. Det du kan gøre er at snakke med både din mor og far, om hvordan du har det med alt det der er sket. Fortæl at du er vred, og frustreret over det der er sket. Fortæl at du har brug for at finde ud af hvad det her kommer til at betyde. Hvis din mor ikke kan være hjemme lige nu, kan det være at du bliver nødt til at tale med dem hver for sig? Måske kan de godt sidde sammen og snakke? Jeg tænker det er vigtigt at du ved, at det her handler om dine forældre, og deres forhold. Derfor går det selvfølgelig stadig ud over dig, og hele jeres familie, og det kan godt virke helt vildt urimeligt.
Der er rigtig mange udfordringer i mange forhold. Og nogle gange gør voksne ting der kan virke helt uforklarlige. Måske finder dine forældre en løsning på det her, så tingene vender tilbage til "normal" igen? Det lykkes heldigvis for rigtig mange. Men det er som sagt dine forældre der skal finde ud af det.
Det bedste du kan gøre er at være åben om hvad du tænker, og hvordan du oplever alt det her, så dine forældre er opmærksomme på hvor svært det er for dig lige nu. Så de ved, at du har brug for at de taler med dig om hvad der sker mellem dem, og hvad det kommer til at betyde for jeres familie. Hvis du tænker at det kan være svært at få sagt, kan du måske overveje at skrive et brev til dem. Det kan nogle gange være lettere at få orderne og tankerne ud, hvis man kan skrive dem, og ikke skal stå ansigt til ansigt og sige det.
Gode hilsner Thea