Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Rygning i forbindelse med tandbehandling
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej Jeg har for nyligt slået mine 2 tænder. I dag har jeg fået sat plastik på det stykke der var flækket og slebet den en smule, så det ikke påvirker mit bid, men en af tænderne er desværre stadig løse. Derfor må jeg ikke tygge sammen / skal spise blød kost, for at undgå skade. Tandlægerne håber på at den kan sætte sig fast af sig selv, hvis der kommer store smerter eller at tanden viser sig at dø, skal jeg have lavet en rodbehandling. Jeg har kontrol igen om en måned. Må jeg gerne ryge i forbindelse med alt dette?

Svar:
Hej
Tak for dit spørgsmål om løse tænder og rygning. Det korte tandlæge-agtige / læge-agtige svar er: nej. Forklaringen er:
Det helt normale er, at hvis man - selv som 19-årig - slår en tand løs, så vil den gro fast igen. Kroppen kan sagtens finde ud af at hele noget, der er gået i stykker omkring en tand. Det foregår på samme måde som din krop kan finde ud af at gro sammen igen, hvis du har skåret dig eller slået dig et andet sted.
Ved den løse tand skal knogle (din kæbe), tand og blødtvæv (tandkød, rodhinde) hele sammen igen - det er en smule mere kompliceret, end ved en ridse i en arm elle en splint i fingeren. Men i princippet er det det samme.
En anden ting, der komplicerer det er, at nerven ligger træder ind i tandens rod gennem et ganske lille hul. Så hvis din tand har flyttet sig ved slaget eller hvis du trykker du for hårdt på tanden mens den er løs, så risikerer du at skade nerven i tanden mere end slaget har gjort.
Så der er faktisk tale om to forskellige helingsprocesser: tanden skal gro fast i sine omgivelser igen og nerven skal komme sig over den rystetur, den fik. Det første går normalt fint. Det er ikke mange tænder, der ikke kommer til at sidde fast igen. Det andet kan være sværere at spå om, der er en del nerver, der dør (det er ikke tanden, der dør, det er kun nerven) og så bliver din tand mørk og du kan få ondt.
Tandlægens råd til dig er helt korrekte: tanden gror bedre fast igen, hvis du undgår at belaste den. Belastning er at tygge med den, bide med den, slå den - altså noget, der trykker. Det er præcist det samme som med andre sår: de skal helst have fred. Og normalt gør det jo ondt, så man kan mærke, at man skal lade være med at pille / trykke osv. Så tanden skal ikke belastes for meget, så længe den er øm og så længe den er løs. Lad være med at gå og mærke om den er løs med fingrene. Det har den ikke godt af. Hvis du gerne vil vide det, så stil dig tæt på et spejl og rør ganske forsigtigt på tandens bagside med for eksempel skaftet på din tandbørste. Hvis den er "løs" giver den sig, så du kan se det. Du kan sammenligne ved at prøve på nabotænderne.
Med hensyn til rygningens effekt, så er der efterhånden fuldstændig enighed blandt de lægelige faggrupper: rygning forhindrer eller forsinker normal heling. Derfor det klare nej i starten af mit svar. Lige nu er måske et rigtig godt tidspunkt at kvitte smøgerne?
Jeg kan næsten høre det næste spørgsmål: jamen hvor meget betyder det. Og svaret på det er: det kan man ikke sige. Men det betyder noget.
Held og lykke med at få dine tænder til at komme sig.
Niels, tandlæge