Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Bidemærke i kind
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej har en tendens til og bide mig selv i kinden... av av
har for ca. 1½ måned side igen bidt mig, og der kommer en hvid knop frem (lidt blød brusk artig og på størrelse med et stort nåle hoved) det irriterer mig og jeg kan ikke lade være med og gå og røre med tungen og bide i den. Når jeg får denne knop fjernet med en pincet, fremkommer den igen i løbet af nogle få dage og forbliver i samme størrelse, selvom jeg lader den værre i flere dage.
Hvad kan det værre og kan der gøres noget så den ikke kommer igen…?
Peter

Svar:
Hej Peter
Tak for dit spørgsmål.
Det er en helt almindelig ting at bide sig i kinden og normalt heler såret fint og så er der ikke noget problem. Men hvis man bider sig tit og samme sted, eller - som du skriver - har en vane med at gå og bide i kinden, så kommer der en slags forhorning af kinden. Det er et lag fortykket hud, som kinden laver for at beskytte sig selv. Lidt som at have hård hud på fingrene.
Den eneste måde at få det til at gå væk på er at lade være med at bide i det. Når du holder op med det, så vil det tykke lag ligeså stille forsvinde. Og når kinden har fået en normal overflade igen, så kommer du ikke så til at bide i kinden ved et uheld.
Det hårde område hedder en "kindbidningsliste" på tandlægesprog og er helt uskadeligt.
Prøv at spørg din tandlæge næste gang du skal derhen. Forhåbentlig er den væk til den tid.
Med venlig hilsen
Niels Hansen, tandlæge