hvor bliver min mens af???!
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
jeg fik min første menstruation i maj 2016. min mens har egentligt været ret regelmæssig de sidste 2-3 måneder. sidst jeg havde mens var d. 10-15 august, og jeg har ikke fået den i endnu i denne måned, og nu er jeg rigtig nervøs for hvor den bliver af. det skal lige siges at jeg har ikke haft sex eller været sammen med nogen drenge.... jeg håber virkelig i kan hjælpe.! Med venlig hilsen A

Svar:
Kære dig
Jeg kan godt forstå at du er nervøs over at du ikke har fået din menstruation endnu, når den tidligere har været meget regelmæssig. Jeg kan berolige dig med at det sagtens kan ændre sig med tiden, og at der endda er nogle ting som kan spille ind på din cyklus. Det kan f.eks. være hvis du har haft ekstra travlt eller hvis du har følt dig stresset. Det kan også være hvis du har tabt en masse vægt eller hvis du er meget aktiv. Der kan også komme forsinkelse hvis du er meget nervøs omkring det. Derudover kan det selvfølgelig også skyldes en graviditet, men fordi du ikke har haft sex, så kan vi godt udelukke den. Så måske er der nogle af de andre ting der passer? Så vidt jeg kan regne ud, så var din menstruation ikke mere end et par dage forsinket da du skrev, og måske er den dukket op nu. Det er meget naturligt at det ændrer sig, men hvis den fortsætter med at udeblive i de næste par uger, så vil jeg anbefale dig at kontakte din læge, for at være helt sikker på at alt er som det skal være.
Lige nu tænker jeg dog ikke at du skal være nervøs, og det bedste du kan gøre, er at tage den lidt med ro og stole på at din krop fungerer som den skal.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og at din menstruation kommer en af dagene :)
Venlige hilsner,
Signe