Risiko for kønssygdomme og graviditet

brevkassespørgsmål

Risiko for kønssygdomme og graviditet

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 5 år 4 måneder siden

Hejsa
Jeg har her for lidt tid siden været sammen med en fyr. Vi tog så et kondom på, men han kunne ikke komme. Vi laver så lidt forskelligt, da han så pludselig tager kondomet af og prøver igen. Han kommer nok sådan halvt op, men kommer stadig ikke. Jeg har været super ængstelig siden da med hensyn til risikoen for graviditet og sexsygdomme. Jeg har læst at sexsygdomme kan overføres bare ved kontakt og graviditet kan komme af presperm. Hvad burde jeg gøre?
Mange tak på forhånd

Svar:

Kære 17-årige pige

Tak for dit spørgsmål.
Det er rigtigt, at kønssygdomme overføres ved kontakt, så når du har haft et ubeskyttet samleje, kan du være smittet. Her tænker man mest på klamydia og kønsvorter, da det er de hyppigste sygdomme. Kønsvorter er du beskyttet imod, hvis du har fået hpv-vaccinen. Klamydia kan du blive testet for hos din læge. Det er vigtigt at blive testet, da man oftest ikke mærker, at man har klamydia.

Med hensyn til graviditet, så er det rigtigt, at der kan komme få dråber sæd fra penis, selvom der ikke er udløsning. Så i princippet kunne du være blevet gravid, men risikoen er meget meget lille. Du må vente og se, om du får din menstruation, og hvis ikke, så tager du en graviditetstest. Man kan købe graviditetstest på apoteket og i de fleste supermarkeder.

Og hvis du får mulighed for det, så fortæl lige den fyr, du var sammen med, at det altså ikke er ok at tage kondomet af og dermed udsætte dig for både kønssygdomme og graviditet. Og skulle du selv blive udsat for det en anden gang, så sig fra!

Mvh Anne

Annes billede
Anne har svaret på dette spørgsmål