hvad er der galt med mig??

brevkassespørgsmål

hvad er der galt med mig??

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 5 år 3 måneder siden

Min veninde lavede en saraha og en person skrev mange ting om mig :  jeg er en luder, jeg burde dræbe mig selv, hvis jeg ikke gjorde det ville personen, og at jeg var cutter.  jeg har overvejet flere hunrede gange og  jeg er nået til kanten nu og overveje at gøre det.

burde jeg gøre det??? ( måske har personen ret)

Svar:

Kære du.

Mit meget simple svar til dig er: NEJ! Jeg synes bestemt ikke, at du skal overveje selvmord. Det er vigtigt at sige, at på anonyme sociale medier som Sarahah, så er det rigtig nemt for nogle at svine andre personer til, og skrive hvad som helst - selvom de ikke mener det. Så selvom det vedkommende har skrevet til dig, er ekstremt grænseoverskridende og på ingen måder okay, så er det slet ikke sikkert, at vedkommende mente det. Det er for nogen bare lettere at overdrive.

Men det lyder til, at den person, der har skrevet de her ting om dig, har ramt noget i dig, og bekræftede dig i alvorlige tanker, du i forvejen har gået rundt med. Det er almindeligt, at man i perioder i ens liv har det svært, og man kan godt nå ud til et punkt, hvor man måske tænker, om det bare ville være lettere, hvis man ikke levede. Når man tænker de tanker, så er det ofte et udtryk for, at det man går igennem lige nu, slet ikke er noget man kan overskue, og at man ikke ved, hvordan man skal få det bedre. Men det betyder ikke, at man faktisk gerne vil dø. Men derimod at man ikke kan se sig ud af ens problemer og udfordringer. Men der er altid hjælp at hente! Selvmord er aldrig løsningen. Og det er cutting heller ikke. På samme måde som selvmordstankerne er et symptom på, at man har det dårligt, så er det at skære i sig selv også en måde at komme væk fra ens tanker og problemer ved at fokusere på den fysiske smerte, som kan være lettere at forholde sig til end den indre smerte. Men det løser absolut ingenting!

Jeg vil virkelig anbefale dig at snakke med nogen om, hvordan du har det. Uanset hvad der er sket i dit liv - stort som småt, der gør, at du har det sådan, så er det vigtigt, at man har nogle, der kan hjælpe en med at komme igennem det. For det er ikke alt, man kan klare selv. Så prøv at tænk på, hvem du kan sige det til. En veninde, et familiemedlem, lærer osv. Hvis det er svært at sige, kan du også skrive det ned. Det vigtigste er bare, at der er nogen, der ved hvordan du har det.

Husk også at der ikke nødvendigvis er noget galt med dig! Alle personer vil reagere på at læse sådan nogle ubehagelig ting om sig selv. Men i det her tilfælde tror jeg at det betyder mere for dig, fordi du i forvejen går igennem noget. Tanker om, at der er noget galt med dig, tror jeg heller ikke hjælper på, hvordan du har det. Prøv at sig til dig selv, at det er i orden at du har det svært og at du ikke kan overskue livet, men snak med nogen om det! Det hjælper som regel at få alle tankerne ud. Måske er der nogle helt konkrete ting, der har gjort, at du har det sådan her, og det kan være, at du sammen med en voksen, kan finde nogle løsninger på det.

Derudover vil jeg også anbefale dig ikke at være på Sarahah, når det ikke fører noget godt med sig. Og alternativt ikke tillade, at anonyme personer kan skrive til dig.

Jeg håber du kan bruge mit svar. Husk du også altid er velkommen i vores chat til en snak.

Mange hilsner Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål