Hvor meget og hvor lidt?

brevkassespørgsmål

Hvor meget og hvor lidt?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 9 år 4 måneder siden

Hej, jeg er en pige som er blevet sindssygt glad for fitness.

Jeg kan ikke lade være med at tage op i centeret og presse mig selv en ekstra omgang, det er bare så dejligt!

Jeg er meget viljrstærk og har ikke rørt en kage, is, eller andet usundt i snart et år nu. Og jeg vil blive ved med det jeg gør. Min ekstremhed omkring kost, har fået nogen til at se lidt underligt på mig.

Men det er en challenge for mig, og jeg nægter at smide alt muligt usundt i min krop, da jeg passer på mig selv. En gang imellem, siger mig intet. Jeg er fuldstændig færdig med usundt mad.

Nu da jeg har bevist det over for min familie, så er de en smule bekymrede og siger at jeg har et lidt forvrænget billede.

Bare rolig, det er ingen spiseforstyrrelse.

Nu til det jeg vil spørge om. Jeg spiser omkring 1200 kalorier om dagen.

Morgenmad består af havregryn, mini mælk, mandler og appelsin juice.

Frokost består af to skiver rugbrød med avakado på

Eftermiddags-snack består af 1 slags frugt.

Og aftensmad, kan foreksempel være grillet laks med blandet salat og brune ris.

Jeg tager multi vitaminer og tabletter gennem dagen, da jeg forbrænder 700 kalorier gennem træning hver dag.

Jeg spiser hverken mere eller mindre end det jeg lige har skrevet.

Jeg mistede min menstruation i nogle måneder, fordi min krop blev lidt overbelastet og forvirret over min lidt overdrevet træning og mindre junkfood.

Men efter 9 måneder, så kom den igen af sig selv. Jeg tror bare min krop skulle vende sig til det her. Mit hår blev også en lille smule tyndere, men det er alt sammen på plads nu. Hvordan kunne det være at den bare kom tilbage igen?

Jeg er 167 cm høj og vejer 48 kg. Jeg er rimelig tilfreds. Førhen vejede jeg 57 og jeg følte mig altid så usikker og ville græde da jeg så mig selv i spejlet.

Men nu er det hele på plads... Jeg er undervægtig, og det har jeg det helt fint med, så længe at min menstruation er her.

Og det er den nu. Men hvorfor kom den ikke i hele 9 måneder og hvordan kom den tilbage? Den var nu ellers meget regelmæssig før jeg begyndte på at ændre på mig selv. Der var noget der ikke helt fungerede, da den ikke kom i det lange forløb.

Kan nogen forklare? Jeg er meget nysgerrig selv, nemlig.

Svar:

Hej med dig.

Mange tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå at du går meget op i kost og dyrker meget motion og er interesseret i at vide hvordan det påvirket din menstruation og din krop i det hele taget. Lad mig se om jeg ikke kan give dig en forklaring på det.

Det er sådan at hvis man træner mere end hvad der er sundt så holder hjernen op med at producere et hormon der hedder GnRH. Dette hormon gør via nogle andre hormoner at der bliver produceret kvindeligt kønshormon (østrogen) i dine æggestokke. Østrogen er en forudsætning for at få menstruation. Så når man træner meget hårdt, har man lavt GnRH, lavt østrogen og udebleven menstruation. Dette er dårlig situation da østrogen beskytter knoglerne og hvis man, når man er ung som dig, ikke har så meget østrogen så er man i risiko for at få knogleskørhed når man bliver ældre.

Så jeg er glad for at høre at du har fået din menstruation tilbage. Udebleven menstruation er altså et advarselstegn fra kroppen på at man træner for hårdt og indtager for få kalorier. Så udebliver din menstruation igen vil jeg råde dig til at tage det lidt mere med ro og forsøge at gå lidt op i vægt (1-2 kg er ofte nok). Kommer menstruationen ikke hurtigt igen, synes jeg, at du skal snakke med din læge om hvad I gør for at beskytte dine knogler. Her kan P-piller være en fordel.

Ofte er det sådan at menstruationen kommer igen af sig, som regel indenfor ét år efter at den er ophørt. Man kender ikke den præcise mekanisme bag dette, men det er nok noget med at kroppen vænner sig til den nye situation.

Det er godt at du spiser vitaminer, særlig vigtig er d-vitamin og kalk, da disse er med til at opbygge knoglerne, og det ville nok være en god ide at spise lidt flere mejeriprodukter som jo indeholder kalk. Der er også godt at du spiser fisk, som nemlig indeholder d-vitamin.

Jeg håber at du kan bruge mit svar, ellers er du selvfølgelig meget velkommen til at skrive tilbage.

Med venlig hilsen

Morten

MortenSs billede
Morten fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål