Rejsning

brevkassespørgsmål

Rejsning

brevkassespørgsmål af
Sebastian
15 år
Oprettet 1 år 9 måneder siden

Hej Nu har jeg prøvet et par gange at være tæt på samleje, men hver gang pigen og jeg har prøvet har min penis ikke været stiv nok til at kunne komme ind. Den kan sagtens blive stiv, men bliver slap igen når jeg prøver… Hvad kan årsagen til dette være?

Svar:

Hej med dig

Du er bestemt ikke alene om at opleve den her slags vanskeligheder, særligt når du ikke har prøvet at have samleje før. Eftersom du skriver at den sagtens kan blive stiv, så tænker jeg ikke at der er noget fysisk galt med dig. Derfor tænker jeg at dine udfordringer måske er psykiske. Det kan f.eks. være at du er bekymret for om du vil være god nok til sex? Du skriver ikke om du har nogle særlige tanker om dét at have samleje, men rigtig mange drenge og unge mænd, har fået en forestilling om at samleje skal være ligesom på pornofilm. Så hvis man ikke kan levere på samme måde, så er man forkert eller ikke god nok. Her kan jeg berolige dig. Samleje er aldrig ligesom i pornofilmene. Pornofilm er, ligesom alle andre film, en falsk fremvisning. Det er instrueret og sat op, mændene får hjælp til at beholde deres rejsning, og kvinderne er ligesom skuespillere - de har fået besked på hvor højt de skal stønne, og hvordan de skal bevæge sig.

Et rigtigt samleje handler meget mere om at man i fællesskab finder ud af hvad der føles godt, og hvad der ikke føles godt. Det er et samarbejde, og det er super vigtigt at man er afslappet og tryg ved hinanden - netop fordi det så er okay, hvis der sker noget uventet og fordi man så kan tale om hvad man måske er nervøs for eller frygter. Har du talt med din kæreste (eller pigen, som du er tæt med) om det der sker? Måske kan det hjælpe dig at dele dine tanker med hende. På den måde kan I også aftale at I prøver at gå lidt langsommere frem? Måske skal I bruge noget mere tid på at kæle for hinanden - så simpelthen aftale at samleje ikke skal være målet. På den måde fjerner I fokus fra samlejet som det vigtigste, og så kan I bruge en masse tid på at undersøge hinanden. Det kan nogle gange være en måde at fjerne noget at presset på, og så bliver det mere naturligt, når det endelig sker.

Andre psykiske årsager til det, kan også være hvis du føler dig stresset eller har en depression. I dit brev skriver du ikke noget om det, men det er en god idé at du tager et kig på dit liv, for at se om der er andre områder, der belaster dig. For så skal løsningen findes der, og ikke konkret i samlejet.

Hvis vi ser bort fra det psykiske, så kan din livsstil også påvirke din rejsning. Hvis du f.eks. er ryger, overvægtig eller aldrig dyrker motion, så kan det være en god idé at omlægge din livsstil til en sundere en af slagsen. Motion fremmer frigørelsen af endorfiner (glædeshormon) i hjernen, og det samme sker når du dyrker sex. Så hvis du træner din hjerne gennem motion, så vil frigørelsen falde mere naturligt på andre tidspunkter, f.eks. ved samleje.

Hvis du har en helt fin og sund livsstil, hvis du ikke kan genkende nogle af de psykiske forklaringer og hvis I taler åbent og ærligt omkring det, så kan det være at du skal overveje at kontakte din læge. Jeg er næsten helt sikker på at der ikke er noget fysisk galt, men gentagne rejsningsproblemer kan være tegn på f.eks. udfordringer med blodomløbet, og det skal testes ved lægen. Jeg ved godt at du måske synes det er pinligt at skulle tale med din læge om, men husk at de ser alt muligt i deres arbejde, og at det her er mere normalt end man lige skulle tro. Faktisk oplever langt de fleste mænd problemer med rejsningen på et eller andet tidspunkt i livet - og det er altså muligt at finde en løsning, hvis man taler højt om det.

Jeg håber du kan bruge mit svar.

Venlige hilsner,

Camilla

SigneHs billede
Camilla fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål