røde pletter
brevkassespørgsmål af
Josefine
13 år
jeg er begyndt få sådan nogle pletter(??) på min talje. de fleste er ca på størrelse med et ok stort myggestik. de er røde, men bliver hvide og svir mega meget når jeg rør ved dem. har før haft noget lignende på mine arme (der var de større) men det gjorde ikke ondt som det gør nu hvad er det og hvad skal jeg gøre??

Svar:
Hej med dig.
Det lyder ikke rart med sviende pletter på kroppen. Jeg kan desværre ikke give dig et konkret svar på, hvad det er, da det kræver flere informationer om de pletter, du ser og mærker, hvor udbredt pletterne er, hvad du ellers kunne have af symptomer osv. Der er mange årsager til, at man kan få udslæt på kroppen. Infektioner med virus, svampe og bakterier for eksempel, men også bivirkninger til medicin og allergiske reaktioner samt autoimmune sygdomme. Når nu du skriver, at pletterne svier og at du har haft lignende før, så synes jeg bestemt du skal få det undersøgt hos din læge hurtigst muligt (så de ikke når at forsvinde igen inden du kan blive set).
Det din beskrivelse måske kunne minde om, er helvedesild. Her får man reaktivering af skoldkoppevirus, som hviler i kroppen. Det viser sig som smertefuldt udslæt med blærer i et afgrænset område kun på den ene halvdel af kroppen. Jeg er ked af, at jeg ikke kan give dig et mere præcist svar. Men det er enormt svært at vurdere hudforandringer uden at kunne se og mærke huden og stille supplerende sprøgsmål.
Med venlig hilsen,
Tatjana