lysten til sex
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej cyberhus
jeg er en dreng på 14 og min lyst til sex er meget højt jeg vil gerne vide om det er normalt
og jeg har en kæreste som synes det er for tidligt hvad skal jeg gør.

Svar:
Kære dig
Ja, det er helt normalt naturligt at have en høj sexlyst. Især i teenageårene hvor hormonerne suser rundt i kroppen og man man eksempelvis også begynder at få  mange forskellige lyster, ønsker og fantasier ift. sex. Derfor kan jeg også godt sætte mig ind i, at det er en svær situation, du er; Du har rigtig meget lyst til sex, men din kæreste er ikke er klar. Derfor er det rigtig godt, at du har skrevet herind til os.
Jeg tror, at der er rigtig mange, som oplever at være i den situation, som du og din kæreste står i. Det at have sex første gang, er nemlig en stor ting for rigtig mange. Måske har man en masse forestillinger om, hvordan det er at have sex og er usikker på, om det er det samme som i virkeligheden. Der er mange, som oplever et pres på den første gang, fordi at man gerne vil have, at det skal gå så godt som muligt og måske også leve op til det, man forestiller sig. Både piger og drenge kan føle et stort pres på den første seksuelle oplevelse, fordi det i praksis er noget, som man ikke har prøvet før. For mange piger kan der også være en nervøsitet omkring, om det gør ondt at have sex første gang. Jeg sidder og tænker på, om du og din kæreste har snakket om, hvad der gør, at hun ikke føler sig klar? Måske har I også snakket det her med, at du har rigtig meget lyst?
Det er vigtigt for mig at understrege, at det er helt okay og naturligt at du har en stor lyst til sex og gerne vil prøve det af. Samtidig er det også helt naturligt, okay og forståeligt, at din kæreste endnu ikke er klar. Faktisk er det sådan i Danmark, at de fleste først har sex, når de er 16 år og ældre, så det er ikke slet ikke unormalt, at man ikke har haft sex i din(/jeres) alder og det er helt okay at vente. Det er vigtigt, at du respekterer din kærestes grænser og det, at din hun ikke er klar til at have sex. Det kan være meget grænseoverskridende at have sex og hvis I ikke har været nøgne overfor hinanden før, så kan det også være en kæmpe omvæltning for din kæreste. Samtidig tænker jeg, om I måske kan I mødes på midten? Selvom I ikke har sex, kan I måske stadig lave en masse dejlige ting sammen og udforske hinanden. På den måde kan I finde ud af, hvad I selv og hinanden kan lide ift. berøringer forskellige steder, osv. og når din kæreste er klar til have sex, så kender I allerede hinandens seksuelle grænser og ved, hvad hinanden synes er rart. Hvad tænker du om det? Kunne du forestille dig, at det er en mulighed? - og mon det er noget, som du kan tale med din kæreste om?
Hvis I ikke allerede har gjort det, vil det være en rigtig god idé at snakke med hinanden om, hvordan I har det ift. sex. Jeg kunne forestille mig at det kan være lidt hårdt at I har forskellige ønsker om, hvornår I skal prøve at have sex og jeg tænker, at det er en rigtig god idé at snakke om, hvordan I kan gøre det, så I begge to kan være i situationen. Måske er forslaget om at mødes på midten noget, som I kan tage op? Måske har I selv andre forslag. Det vigtigste er, at I snakker om det, så godt, som I kan, uden at presse hinanden.
Hvis du er okay med det, kan det også være en god idé at snakke med dine forældre eller en anden voksen, som du er tæt på om sex. Måske har I allerede haft snakken? Nogle teenagere synes, at det kan være lidt pinligt og ubehageligt at snakke med sine forældre, men måske kan det være en mulighed for dig, hvis du er tryg ved det og har brug for nogen tæt på dig at snakke med? Ellers er der også noget, der hedder Sexlinien, hvor man kan få råd, hjælp og vejledning ift. sex. Sexinien kan man både ringe til og skrive til i deres brevkasse og chat. Deres hjemmeside er denne, hvis du får brug for det: https://www.sexlinien.dk
Ellers er du altid velkommen til at skrive til os igen her i brevkassen eller i chatten, hvor du kan have en samtale med en rådgiver.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
De bedste hilsner,
Malou