Problemer med maven og vægttab

brevkassespørgsmål

Problemer med maven og vægttab

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Oprettet 2 år 4 måneder siden

Jeg er en pige på 20 år som har været overvægtig det meste af mit liv (bmi har ligget på cirka 27,5-28 de seneste par år). Jeg ser dog ikke som sådan tyk ud, da mit fedt er fordelt over det hele på kroppen, så man lægger ikke rigtigt mærke til det som ved andre, som fx har “almindelige” ben men en meget tyk mave. Jeg har derfor egentligt ikke personligt noget imod min vægt. Jeg er kraftig bygget, har store bryster og en lidt stor numse og kvindelige former, så jeg har det fint med min krop og har altid været sund og rask, mine blodprøver er normale, så alt skulle være fint. Jeg vejer mig jævnligt for alligevel at holde øje med at vægten ikke pludselig stiger for meget. Men..! For en måned siden begyndte jeg pludselig at TABE MIG. Jeg har ikke gjort noget anderledes, har ikke dyrket mere motion og heller ikke spist anderledes, men jeg bemærker, at jeg pludselig har virkelig ofte diarré. Faktisk hver eneste morgen lige efter morgenmaden, og nogle gange også efter aftensmaden, men primært om morgenen når jeg lige har spist morgenmad. Det er som om, maden ikke bliver i min mave og bliver fordøjet længe nok. Jeg gik til lægen i sidste uge og fortalte lægen at jeg ofte har diarré og at jeg har tabt mig over 5 kilo på en måned. Men min læge tror ikke på mig, når jeg siger, at jeg ikke gør noget for at tabe mig. Hun sagde ordret “det giver ingen mening”. Jeg fik så taget blodprøver for en masse forskelligt, men alle prøver ser helt perfekte ud og min læge siger så, at hun tænker, jeg uden at tænke over det må være begyndt at spise sundere og at min mave reagerer fordi den får et chok. Det ved jeg bare 100% IKKE passer! Jeg spiser NØJGTIGT det samme som for 2 måneder siden, jeg handler ind det samme sted og spiser præcis de samme retter som før. Min læge sagde så at det kunne være stress, hvilket jeg også er meget sikker på, det IKKE kan være, for jeg HAR haft stress og angst før, så jeg ved præcis hvordan det føles, men jeg har lige nu sabbatår og har fået en kæreste og mit liv har faktisk aldrig været bedre end netop nu. Hun har også sagt “kroppen regulerer nogle gange sig selv” og “du er jo også overvægtig så du skal bare være glad for at du taber dig”… Det forstår jeg ikke helt… Jo, det er da fint at tabe mig lidt, men jeg kan mærke, det ikke sker på en sund måde og især med al den tynde mave, det er jo ikke “normalt”, er det??? Jeg føler ikke hun tager det alvorligt. Det er IKKE psykisk betinget. Jeg har spurgt om ikke jeg må blive undersøgt i min mave, men det nægter hun at henvise mig til. Så jeg vil høre om i måske har et bud til hvad det kan være, der sker i min krop? Burde jeg være bekymret? Hvorfor taber jeg pludselig meget hurtigt 5-6 kilo og hvorfor jeg har diarré dagligt? Det er måske svært at svare på, men jeg ved ikke hvad jeg ellers skal gøre når nu min læge ikke rigtigt vil undersøge mig nærmere.

Svar:

Kære dig,

Mange tak for din mail. Jeg kan godt forstå, at du undrer dig over, at du pludselig får hyppig diarre og taber dig. Din hyppige diare er højst sandsynligt årsagen til at du har tabt dig, men det skal jo helst ikke fortsætte, så du bliver ved med at tabe dig. Diare og vægttab kan skyldes mange forskellige ting, og jeg kan desværre ikke komme med noget konkret diagnoseforslag ud fra din historie.

Det er rigtig godt, at du har været forbi din egen læge, så du kan blive undersøgt nærmere, men jeg er ked af, at du ikke føler, at din læge har taget dig seriøst nok. Du skriver, at du har fået taget blodprøver som var helt normale, og derfor tænker jeg ikke, at du skal være meget bekymret for at fejle noget alvorligt. Jeg synes dog alligevel, at du skal tage endnu et smut forbi din læge igen, og måske fortælle, at du fortsat er bekymret. Jeg kan ikke love dig, at hun så vil sende dig videre til maveundersøgelser, men måske kan I lave en aftale om hvad der så skal ske, hvis dine mavegener bliver ved med at fortsætte.

Til slut vil jeg minde dig om, at man altid har frit lægevalgt. Så hvis du over længere tid ikke føler, at du har en god kommunikation, så har du mulighed for at skifte læge. Det koster 210 kr.

Med venlig hilsen

Trine, læge

TrineGs billede
Trine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål