Hej
brevkassespørgsmål af
Sofie
14 år
Hej. Mine hænder/fingre laver tit nogle underlige bevægelser jeg ikke kan styre. Pludselig uden at tænke over det, kan mine håndled komme til at køre rundt, mine fingre strækker sig, sådan det ligner jeg er handicappet og så videre.. jeg kan også komme til at "daske til" en person ved siden af mig, simpelthen fordi jeg ikke altid kan styre mine hænder. Hvad kan det skyldes?

Svar:
Kære Sofie
Tak for dit spørgsmål. Det du beskriver lyder som ufrivillige bevægelser også kaldet "tics".
Det er meget normalt at have tics, mange mennesker har en eller anden bestemt bevægelse, de gør uden at de helt kan forklare hvorfor. Det kan være helt små bevægelser, som ingen lægger mærke til, og det kan også være lyde eller ord. For det meste forsvinder det med tiden, men hos nogle få kan det udvikle sig til det, man kalder Tourettes Syndrom.
Det er også sådan med tics, at hvis man har nogen i sin familie eller en ven, der laver tics, så kan man selv komme til at gøre det. Faktisk ser man i øjeblikket rigtig mange børn med tics på børneafdelingerne, og det viser sig at disse børn har fulgt en person på TikTok eller andre sociale medier, som har nogle tics, og så kommer følgerne også til at gøre det. Det lyder underligt, men hjernen kan åbenbart komme til at kopiere de ufrivillige bevægelser, man ser hos andre.
Jeg tror ikke, du skal være så bekymret for de bevægelser, du laver med hænderne. De går sikkert væk af sig selv. Hvis det er meget generende for dig og du gerne vil prøve at gøre noget for at få det til at stoppe, så kan du lave nogle øvelser, hvor du træner din hjerne og dine hænder til ikke at lave bevæglserne.
Det er meget enkelt: Du skal helst sidde sammen med en anden, feks din mor eller far. Så må I kun tale om dine tics, men du skal prøve ikke at lave nogle tics. Du kan fortælle om, præcist kvilken bevægelse, du har lyst til at lave, hvor svært det er at lade være og så videre. Hvis det er meget svært at lade være med at lave bevægelsen, så prøv at tage en dyb indånding i stedet for, og se om det kan hjælpe med at undgå at lave bevægelsen.
Den øvelse gør du i 10 minutter hver dag og så øger du tiden til 15, 20 og 25 minutter. På den måde træner man hjernen i at bremse lysten til at lave bevægelsen og have kontrollen over bevægelserne.
Hvis du er bekymret, eller hvis du begynder at få flere tics, så synes jeg, du skal tale med din læge om det sammen med din mor og/eller far.
Mvh Anne