problemer med kæresten

brevkassespørgsmål

problemer med kæresten

brevkassespørgsmål af
Annonym
15 år
Oprettet 3 år 3 måneder siden

Hej,

Jeg har et spørgsmål som jeg stiller mig selv tit og også snakker med veniner om men jeg synes ik helt jeg får ordenligt svar..

Min kæreste og mig har været sammen i 6 måneder nu og går i klasse sammen. Mit problem er lidt to ting. Det første er at vi skændes en del. men også har det mega sjovt og hyggeligt.. men stadig. Vi skændes mest når vi ik er sammen. dvs når vi skriver sammen eller snakker over tlf. Tit er det om vores venner og jaousi. Er det normalt og hvordan kan jeg gøre så det ikke sker så meget? ALtså vi var svært ved at løse problemer fordi vi begge har 2 mega forskellige synspunkter og jeg vil godt gi mig lidt men det ik altid han vil. hva ska jeg gøre?

Nummer 2 er min veninde. Min kæreste er sur over at jeg nogle gange vælger ham fra i skole arbejde for at være med min veninde. Han bliver hver gang i dårligt humær eller sur og det sker jo altså næsten hver dag.. jeg er bar træt af det. At han ik forstår mig på det punkt. Men nu stiller han et valg op. Jeg ska vælge kun min veninde i skole tiden eller kun ham. Jeg kan ik gøre begge dele.. Fordi han synes at hun er min første prioitet.. hvilket jeg virkelig ikke synes hun er. men jeg ved ik hvad e´jeg skal gøre.. det er noget der skal løses men synes ik det er nogle gode muligheder han giver mig.. Hvad skal jeg gøre, og hvordan eller hvord´for forstår han mig ikke..??

Svar:

Hej.

Tak for dit brev.

Jeg kan virkelig godt forstå, at du synes det er et problem at I skændes en del. Det kan komme til at fylde rigtig meget i ens tanker, hvis man hele tiden skal bruge energi på det. På dit brev lyder det til, at det er noget I har talt med hinanden om, men at I ikke helt kan blive enige om hvordan jeres problem skal håndteres. Jeg synes det er så fint, når du skriver at I har to forskellige synspunkter, for sådan er det oftest når der opstår en konflikt mellem to mennesker. I ser forskelligt på den samme sag. Jeg vil godt starte med at give dig det råd, at konflikten måske nemmere kan håndteres hvis den ikke foregår over telefonen. Det er svært at tyde hvad den anden mener og virkeligt føler, når det foregår over en telefon.  Så det kunne være en idé, at lave nogle aftaler med hinanden om, at hvis der er noget der nager én eller man kan mærke, at nu bliver man sur/ked af det/vred, så skal I stoppe med at skrive/ringe og tage snakken ansigt til ansigt. I kan bedre forklare jer og fornemme hvad den anden vil, når I mødes i virkeligheden og ikke over telefonen.

Jalousi i et parforhold kan være helt normalt. Den jaloux person har ofte en følelse af ikke at være elsket eller ikke at være god nok til at blive elsket. Jeg ved ikke om din kæreste har de følelser, men hvis, er det vigtigt at det ikke bliver afvist som noget pjat, da følelsen så kan vokse sig større og endda også virke lidt skræmmende. Sådan som jeg læser dit brev, så er det ved at tage overhånd fra din kærestes side. Her tænker jeg på det valg han har stillet dig overfor. Det er helt urimeligt valg. For selvfølgelig skal du ikke vælge mellem din veninde og din kæreste i skolen. Det kan han ikke bestemme - det bestemmer du helt selv. Når det er sagt, så ligger der også noget af en opgave for dig, hvis du holder af ham, i at forstå hvordan han kan bede dig om noget så urimeligt. Som du selv skriver, så giver han dig ikke nogle gode muligheder for at løse jeres problemer på en måde, der er retfærdig for jer begge to. Og her synes jeg du skal stå fast. Han har givet dig et urimeligt valg. Og så synes jeg du skal (hvis du mener det) fortælle ham hvor meget du holder af ham og at et fravalg af ham i skolearbejdet ikke er et fravalg af ham som kæreste. Og det kan være han skal høre det mere end én gang, så I kan få brudt det negative mønster I er ved at få skabt i jeres forhold. Lav tydelige aftaler med hinanden. Måske en aftale om en sætning, som "Jeg har brug for at tale med dig" på sms, når man er lige ved at skrive noget der kan starte et skænderi. Så ved i begge, hvornår I skal stoppe korrespondancen. Det er, som sagt, meget normalt at have nogle uenigheder i et parforhold, have nogle forskellige synspunkter, det vigtigste er bare at I respekterer hinanden og lytter til hinanden. Det betyder ikke nødvendigvis at nogen skal give sig eller give den anden ret, for at få fred. Men at I nogle gange også accepterer jeres uenighed og kommer videre. For mig lyder det som om, at din kæreste trænger til at høre 1) hvad du føler for ham, 2) at du har din egen mening, som er rigtig for dig og 3) at I må finde en balance hvor I begge kan trives uden nødvendigvis at få ret i alt.

Du kan også prøve at vise dit brev til din kæreste og se om det kan åbne op for en snak. Det er kun igennem en dialog, hvor du virkelig får sat ord på dine tanker og følelser, at du kan få ham til at forstå dig bedre. Måske du skal skrive det ned først, så du kan være helt tydelig overfor ham, når I har jeres snak.

Håber du kan bruge mit svar. Jeg ønsker dig al mulig held og lykke.

De bedste hilsner, Lisa

cyberhuslisabjs billede
Lisa fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål