Kæreste tæt med min veninde
brevkassespørgsmål af
Frederikke
19 år
Jeg ved ikke hvad jeg skal stille op :( Min kæreste og jeg har været sammen i 1 år nu. Jeg elsker ham højt og han elsker mig højt. Her komme problemet:
Jeg har savnet at se min veninde mere som jeg har kendt i 12 år og er normalt sammen med hende 2-3 gange om året pga travlhed. Min kæreste foreslog at jeg kunne være mere sammen med hende og han begyndte derfor at køre mig op til hende. Efter 2. gang jeg så hende var det gået op for min kæreste at han  snakkede meget godt med hende. Min kæreste syntes hun er rigtig sød og sjov og nu har vi alle 3 været 4 gange sammen, bla. En af gangene i sommerhus i 3 dage. Min kæreste har flere pigevenner og var MEGET tæt med dem inden vi kom sammen, fordi han holder af nærheden. Han har så været MEGET tæt med min veninde. Både hvor han har sagt sjofle jokes, nusset hende, krammet hende, kildet hende og puttet med hende, det meste af tiden hvor jeg også har været der og sammen med mig. Det var totalt over min grænse og han respekterede det når han huskede på det. Han holdt derfor op med at nusse hende osv fordi jeg sagde han ikke måtte, men det løser ikke problemet. Han har ingen bagtanker og er kun meget fysisk tæt med hende, fordi han syntes det er hyggeligt og han vil gerne være bedste venner med hende. Jeg har ikke særlig mange veninder og er ulykkelig over hvad jeg skal stille op, fordi jeg elsker dem begge to. Jeg får VIRKELIG ondt i maven når vi er sammen med hende og jeg har slet ikke det samme med hende mere. Hun virker ikke interesseret i ham på nogen måde, men tager imod invitationen til at være fysisk tæt. De har også jokes som jeg ikke kan være med i, fordi jeg ikke er i "gaming-verdenen" og er dårlig til at huske sange og film hvor de ofte laver henvisninger til. Jeg føler han er gladere for at være sammen med hende end med mig, nok også fordi han ikke ser hende så tit. Jeg syntes deres forhold til hinanden er gået alt for hurtigt og jeg ville ønske at han var mindre tæt med hende. Vi forsøger ofte at snakke om det og min kæreste er ked af at jeg har det dårligt omkring det. Jeg ender altid ud med at være ked af det og vi kommer ingen vegne med at løse problemet (har ikke snakket med min veninde om der). Vi prøver ting af hvor han får dækket sit behov en smule og jeg får dækket meget af mit behov. For eksempel ved at han ikke nusser med hende. Har slet ikke lyst til at se min veninde mere. Min kæreste er god til at sige at han elsker mig osv, men ja ville ønske at jeg bare kunne acceptere at han gerne vil være bedste venner med hende ligesom mig. Jeg ønsker både at beholde min kæreste og min veninde fordi de begge to betyder meget for mig. Han ved godt at jeg har skrevet det her.
Mon i har nogle forslag til hvordan jeg kan løse problemet?

Svar:
Hej Frederikke!
Tak for dit brev. Du er god til at beskrive dilemmaet, hvor tæt må min kæreste være på min veninde. Det glæder mig, at du og din kæreste åbent snakker om det og han ved, at du har skrevet til brevkassen. Altså du og din kæreste ser hinandens potentialer. Jeg gætter, at I som personligheder er meget forskellige, han mere grænsesøgende og du mere tryghedssøgende. I giver hinanden noget særligt, og som du så fint beskriver det, at I elsker hinanden højt. I har kendt hinanden et år og nu begynder udfordringerne i Jeres forhold, det er helt normalt.
Stå ved det du gør, for det du beskriver er, at du fortæller hvad din grænse er. Din kæreste accepterer ikke din grænse, fordi han måske bare ikke kan styrer det. Derfor tror jeg, at du skal gøre op med dig selv, om han behøver at se din veninde. En måde at fastholde en veninderelation er at ses uden kæreste. Du kan fortælle, at du har brug for en periode, hvor du ses alene med din veninde. Derefter (hvis det giver mening for dig) kan I mødes fælles et offentlig sted. På den måde kan du lettere passe på dig selv. Og måske skal du have dine veninder for dig selv. Det må du godt. Du nævner du ikke har talt med din veninde om det, det tænker jeg du godt kan. På den måde viser du hende, at du holder af hende.
Jeg gentager, det du mærker skal du stå ved. Kunsten er at sætte sine grænser. Nogen af os har let ved det og andre skal blive mindet om, at det må de godt. Du skal sætte dine grænser overfor din kæreste og uden en forklaring. "Jeg vil ikke have du går fysisk tæt på mine veninder. Sådan er jeg". Tilgengæld vil du gerne alt muligt andet med din kæreste. Jeg tror, at kimen til et godt kæresteforhold er, når I respekterer hinandens grænser og giver plads til hinanden. Jeg ønsker Jer alt det bedste til Jeres relation og alt det bedste til din veninderelation.
De bedste hilsner fra Anne-Sophie