Forkert info #2

brevkassespørgsmål

Forkert info #2

brevkassespørgsmål af
M
17 år
Oprettet 2 måneder 1 uge siden

Her beviset til Pedro: Hej Cyberhus Mig og min kæreste har været sammen i 1 måneds tid, og vi føler begge to gerne vi vil gøre mere end bare at kysse og putte sammen. Problemet er at hun fylder 18 til februar og jeg fylder 17 til september. Så mit spørgsmål er om det er ulovligt at have sex med hinanden når hun fylder 18, men vi begge to har givet samtykke SVAR: Kære dig Hvor er det dejligt at du har en kæreste, som du har lyst til at udforske seksualiteten sammen med. Det er rigtig vigtigt at føle sig tryg i det, og det lyder til at I er glade og trygge ved hinanden. Jeg kan godt forstå at du er lidt i tvivl omkring loven, når en af jer fylder 18 år før den anden. Det er også rigtigt at det vil være ulovligt for en voksen over 18 år at være seksuel sammen med en under 18 - men den lov handler om at sikre sig at unge under 18 og børn under 15 år, ikke bliver udnyttet af voksne. I jeres tilfælde, hvor I begge samtykker, og hvor I desuden er så tæt på at være jævnaldrende, så vil det ikke blive betragtet som ulovligt. Loven er til for at beskytte børn og unge, og det er virkelig godt at I tænker jer om, inden I kaster jer ud i seksualiteten. Jeg tænker dog at I kan have ro i maven, og nyde hinanden som I har lyst til - så længe I husker at give hinanden mulighed for at sige fra, hvis noget ikke føles rigtigt. Jeg håber I kan bruge svaret. Venlige hilsner, Camilla Camilla fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål Det er lodret forkert info. Der er intet ulovligt i det skildrede, den seksuelle lavalder er 15 år. Politiet ville godt nok få travlt efter en gymnasiefest da folk da er sammen på kryds og tværs af aldrene. Synes det er lidt forkert at i spreder forkert information og skræmmer de unge på den måde. I bør kende lovgivningen når I skal råde børn og unge.

Svar:

Hej M

Du har fuldstændig ret...det er afgjort forkerte oplysninger, så det er blevet rettet til.

Igen...tak for at gøre opmærksom på fejlen.

Mange hilsner Pedro

Pedros billede
Pedro fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål