Gravid 14 år pige
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej brevkasse,
Jeg er 14 år gammel pige og har fået en kæreste her for noget tid siden.
Vi har været i seng sammen et par gange uden beskyttelse eller andet. Jeg var nervøs derefter for graviditet men fik min menstruation efter vi havde gjort det tre gange uden. Da jeg fik min menstruation der lovede jeg mig selv jeg ikke ville gøre det uden mere fordi jg ved hvor dårligt jeg vil have det med tanken om det.
Jeg gjorde det så igen uden beskyttelse 1-2 gange tror jeg og har haft det virkelig dårligt siden. Det skal siges at jeg selv var med på det der. Efter har jeg haft en virkelig dårlig følelse i kroppen og det ødelægger bare mit humør hver gang jeg kommer til at tænke på det.
Mine forældre har ikke været vilde med idéen om at jeg skulle gøre det med ham endnu så de vidste det ikke. Jeg tog en snak med min mor om hvornår hun synes jeg måtte gøre det og hun sagde jeg godt måtte begynde nu. Hvis jeg er gravid bliver det vel målt fra da jeg gjorde det der så hun vil vide jeg har gjort det før hun gav mig lov så.
Min menstruation skulle have været kommet i dag men kan selvfølgelig godt være en smule forsinket. Jeg er mega bange for at jeg er blevet gravid og skla have en abort for så ved jeg at jeg skal sige det til mine forældre og så vil de vide jeg gjorde det før de gav mig lov hvilket nok vil lede til at jeg ikke må se min kæreste mere.
Skal jeg tage en graviditetstest? Vente på min menstruation? Sige det til mine forældre?
På forhånd tusind tak for hjælpen.

Svar:
Hej med dig,
Det er lidt en rodet situation, så jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om, hvad du skal gøre.
Først og fremmest vil jeg råde dig til at tage en graviditetstest. Det er altid en god idé, hvis man er i tvivl om, hvorvidt man er gravid. Testen kan med meget stor sikkerhed fortælle dig om du er gravid. Afhængigt af, om testen viser at du er eller ikke er gravid har jeg forskellige råd.
Hvis testen viser, at du er gravid
Hvis testen viser, at du er gravid vil jeg anbefale dig til at fortælle det til dine forældre. De kan hjælpe dig og støtte dig - både i at finde ud af hvad, der skal ske, og i at være dig for dig, igennem det, der skal ske.
Hvis testen viser, at du er gravid, er det også væsentligt, at du fortæller din kæreste det. Det er ligeså meget hans ansvar, at du er blevet gravid (hvis du altså er det) som det er dit, og derfor bør han, og formentlig også hans forældre, også inddrages i processen og i beslutningen om, hvad der skal ske.
Hvis testen viser, at du ikke er gravid
Hvis testen viser, at du ikke er gravid vil jeg stadig råde dig til at fortælle det til dine forældre. For jeg tænker, at I har brug for at tage en god snak om sikker sex og om prævention. Du skriver i dit brev, at du havde lovet dig selv, at du ikke længere ville have ubeskyttet sex, men du har haft det alligevel. Det fortæller mig, at den præventionsform som du og din kæreste egentlig havde tænkt at anvende, måske ikke spiller for jer. Hvis den gjorde, ville I nok bruge den. Så jeg tænker, at det kan være en god idé at tage en snak med dine forældre om, hvilke præventionsformer, der er, og hvilken der vil passe godt til dig og din kæreste. For når man ikke ønsker at være gravid, så dur det ikke at have ubeskyttet sex. Dels fordi man risikerer at blive gravid, og dels fordi der følger enormt mange bekymringer med. Og det kan være virkelig stressende.
Det at du bekymrer dig om, hvorvidt du er gravid, kan faktisk også være det, der får din menstruation til ikke at komme. Når kroppen kan mærke, at man er stresset, lukker den nogle gange ned for de funktioner, som ikke er nødvendige for overlevelsen - fx menstruationen. Så er man meget bekymret eller stresset, uanset hvad årsagen måtte være, kan det godt betyde, at ens menstruation udebliver. Men eftersom du også har haft ubeskyttet sex vil jeg afgjort råde dig til at tage en graviditetstest. Om ikke andet, så bare for en sikkerheds skyld.
Så altså: mine råd til dig er at tage en graviditetstest, og at tage en snak med dine forældre - uanset hvad testen viser. Også selvom det betyder, at de finder ud af, at du har haft sex, før de egentlig havde givet dig lov. Det kan godt være, at de bliver sure først, men de vil højst sandsynligt ret hurtigt skifte over til at være glade for, at du viser dem tillid og er ærlig over for dem. Hvis du er åben og ærlig over for dine forældre vil de samtidig kunne hjælpe dig - både i den her situation, men også hvis du skulle lande i en svær situation i fremtiden.
Jeg krydser fingre for, at I får en god snak!
Mange hilsner,
Siv