porno
brevkassespørgsmål af
RB
12 år
Jeg er en pige på 12 år og jeg kom en gang til at se porno og så fik jeg en dejlig følelse. Jeg har set det et par gange efter cirka 3 gange. Men jeg er meget bange for om mine forældre finder ud af det!! Jeg vil også rigtig gerne stoppe jeg syndes selv jeg behersker mig men nogen gange sker det! Hjælp! Og jeg er bange for at det ikke er normalt i min alder og mit køn???

Svar:
Kære RB, tak for din spørgsmål.
Du skriver at du har set porno et par gange og syntes at det var dejligt. Det kan jeg godt forstå. Porno er noget rigtig mange mennesker ser, fordi de syntes at de får en dejlig følelse af det og måske bliver ophidsede. Det er altså helt i orden at du ser porno, det behøver du ikke at prøve at beherske. Du er jo en ung kvinde, der måske lige nu er i gang med at udvikle og undersøge din seksualitet og måske prøver at finde ud af hvad syntes du er spændende og sjovt og hvad tænder du mindre på. Det er helt i orden og meget naturligt at være nysgerrig og undersøgende, når man er en pige på 12.
Det man dog lige skal vide om porno er at det ikke altid stemmer overnes med virkeligheden og at det du vil opleve eller måske allerede oplever, når du udlever din seksualitet alene eller sammen med andre, formegentlig føles og ser anderledes ud end det du ser i pornofilm.
Du skriver også at du er bange for at dine forældre finder ud af at du ser porno og det jeg jeg også sagtens forstå, at se porno er for de fleste knyttet tæt sammen med deres seksualitet og på den måde noget der er meget privat og personligt. Selvom du måske har et godt forhold til dine forældre, hvor I kan snakke om mange ting, så er det helt ok at du ikke har lyst til at dine forældre skal vide for meget om din seksualitet eller det at du syntes at det er dejligt at se porno. Hold du bare det for dig selv, hvis du har lyst til det, det er helt ok. Når det så er sagt, så syntes jeg også at det er vigtigt at du ved at hvis du på et tidspunkt, får lyst eller behov for det, så er det helt i orden at snakke med andre om det at se porno, eller sin seksualitet i det hele taget.
Jeg håber at svaret har været til hjælp. Skriv endelig ind til os igen, hvis du har flere spørgsmål.
Hilsen Marie