Biseksuel

brevkassespørgsmål

Biseksuel

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 13 år 2 uger siden

Heej jeg er en pige på 13 bliver 14 snart. Jeg er biseksuel. Jeg har sagt det til nogle af mine venner/veninder og de synes det er sejt at jeg tør indrømme det. Men problemet er at jeg ikke tør sige det til hende jeg ellers plejer at sige aaalt til, og jeg tør heller ikke at sige det til mine forældre eller søster. Hvad skal jeg gøre ?? Jeg har spurgt min far og min søster om hvad de ville sige hvis jeg lige pludselig kom og sagde at jeg var blevet lesbisk og de sagde at de ville have det fint med det. Men jeg har ikk spurgt om biseksuel. Men det er nok det samme. Men jeg er stadig bange for at sige det til dem. Pleease hjælp ! PLEEASE

Svar:

Hej med dig.

Jeg synes det er godt at du har kunnet fortælle det til nogle af dine venner - det kan jo være rigtig svært at fortælle sådan noget. Derfor kan jeg også godt forstå at du kan have svært ved at fortælle det til din veninde, som du plejer at fortælle alt til. Det samme gælder for dine forældre og din søster. Jeg vil gerne hjælpe dig så godt jeg kan - måske kan du bruge mine råd og tanker om det.

Jeg tænker at det er svært for dig at fortælle det til din veninde, fordi hun måske betyder noget ganske særligt. Måske er i bedste veninder og måske betyder hendes mening rigtig meget for dig. Når det er sådan, så kan det være svært at afsløre noget om sig selv, fordi man er bange for om det kan ændre noget.

Når man kan mærke at man er biseksuel, så kan det være en stor del af ens personlighed, følelser og drømme - det kan betyde en masse, ligesom for alle andre teenagere, der kan mærke deres seksualitet, uanset om de er hetero-, homo- eller biseksuelle. Det er vigtigt at man føler man kan være sig selv, blandt de mennesker man holder af. Derfor synes jeg bestemt du skal fortælle det, både til din veninde og din familie.

Der er jo allerede nogen der ved det. Man kan aldrig vide om de kommer til at sige det til nogle andre, som også fortæller det videre og så er der pludselig en masse der ved det. Din veninde og din familie vil nok helst høre det fra dig og jeg kan forestille mig at det også vil være rarest for dig at du selv kan sige det.

Jeg synes du skal lave en aftale med din veninde også fortælle det stille og roligt. Fortæl hende at du har gået med noget du gerne vil fortælle hende, men det har været svært at få det sagt og at du håber hun kan forstå hvorfor. Så kan i måske snakke om det har nogen betydning for jeres venskab. Det kan være hun har nogle spørgsmål eller måske kan hun have brug for lige at vænne sig til det.

Du skriver at du allerede har forhørt dig hos dine forældre omkring hvordan de vil have det, hvis du var lesbisk - og det lyder jo til at det vil være fint. Derfor tror jeg også de vil synes det er fint at du er biseksuel. Dine forældre håber nok bare på at du er glad, lykkelig og har det godt, så jeg tror de vil støtte dig så godt de kan om du er til drenge, piger eller begge dele.

De svære ting, følelser og tanker, de kan altid være svære at få sagt. Men der er ikke andet for end at tage hul på det.

Du er stadig ung og en masse kan nå at ændre sig og ske i din udvikling. Men det er vigtigt du prøver at være sig selv, så godt du kan. Det er fedt du skriver herind og jeg tror du er rigtig modig. Pas godt på dig selv.

Varme forårshilsner fra Bibi