Politik på efterskole
brevkassespørgsmål af
Simon
16 år
Hej Jeg har et spørgsmål omkring efterskole og lærers neutralitet. I noget af den undervisning vi får på efterskolen er meget politisk, og helt tydeligt farvet. F.eks. i dag hvor vores lærer ville have os til at rejse os op mens vi skulle se folk synge og hylde Mao Zedong, som en slags hyldst til ham. Altså Mao Zedong, den tidligere kinesiske leder/diktator som slog mellem 31 - 50 millioner mennesker ihjel. mit spørgsmål bunder i om efterskolelærer må det eller om der er regler for neutralitet blandt efterskolelærer? V.H. Efterskole elev

Svar:
Hej med dig Simon!
Sikke et spændende spørgsmål! Jeg må indrømme, at jeg på stående fod ikke lige kendte svaret, og jeg har derfor måtte undersøge det lidt. Af hvad jeg kan læse mig frem til, så er der ikke et entydigt svar. Jeg tror ikke, at en lærer kan straffes eller noget for at være ærlig om egen politiske holdning, men der er selvfølgelig forskel på at være åben og ærlig om egen holdning til, at man forsøger at påvirke elever i en bestemt retning. I bund og grund så tror jeg, at det er umuligt for nogen at være fuldstændig neutrale. Vores politiske overbevisning bunder for mange i vores kerneværdier og måden, vi ser verden på, og de ting påvirker jo også helt generelt, hvordan vi er og opfører os. Det tænker jeg heller ikke er et problem, men det kan det selvfølgelig blive, hvis det betyder, at undervisningen ikke længer er nuanceret, sådan at man som elev får et bredt kendskab til forskellige politiske holdninger og på den måde får mulighed for at danne sig sine egne holdninger.
Situationen, du beskriver med din lærer, er svær for mig lige at vurdere, da jeg ikke var der, eller kender din lærer. Men jeg tænker, at det uanset hvad er en rigtig spændende snak, og måske det var én, I også kunne have gavn af at have i en af jeres timer? Det er ikke sikkert, at din lærer har overvejet, hvordan det kunne opleves for jer elever, og det er heller ikke sikkert, at I som elever sidder med den samme oplevelse. Det kunne måske være meget rart og lærerigt for jer allesammen at drøfte både, hvad vil det sige at være neutral, og hvad er formålet og ønsket med sådan en aktivitet i undervisningen?
Som sagt kender jeg ikke din lærer, og det kan også være, at det stikker dybere end den her ene situation, som lader til have gjort dig utilpas. Hvis det er rigtigt, og hvis du synes, at der er ubehagelige elementer i undervisningen, så vil jeg anbefale dig at prøve at snakke med nogle andre voksne om det. Det kunne være en anden lærer eller måske dine forældre. Det kan være, at de i så fald kunne hjælpe dig med, hvordan du skal gribe situationen an.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar! Alt det bedste herfra.
Mange hilsner,
Dagmar