Min lesbiske veninde
brevkassespørgsmål af
Mia
14 år
Jeg har i nogle år haft en ven over Snapchat fra Jylland og vi mødes ca. hver 2. Weekend og vi skal være sammen næste weekend(22.-23. Januar) Vi taler tit om drenge sammen fx. Hvem vi kan lide og hvilke sexfantasier vi har, men idag skrev hun til mig at hun har følelser for mig og hun vil lave frække ting med mig som fx. Saksen og slikke min fisse. Vi har kysset og snavet sammen før men det var kun for at øve os til nogle drenge vi skulle være sammen med og troede ikke der var mere i det. Jeg har endnu ikke svaret da jeg ikke ved hvad jeg skal svare håber i har nogle gode råd Forresten er jeg kun 14 og hun er 16 år.

Svar:
Kære Mia
Du spørger ind til, hvad du skal gøre i den her situation, og mit bedste råd til dig, det er at mærke efter, hvad du har lyst til. Det er helt almindeligt, at man er nysgerrig, og derfor er der også mange, som har lyst til at udforske de her ting, og se om det er noget for dem, hvis de har mulighed for det i en situation, hvor man føler sig tryg og godt tilpas. Det betyder ikke nødvendigvis, at man er er til piger, men kan som sagt bare handle om, at man er nysgerrig.
Umiddelbart ud fra det, du skriver, så synes jeg dog måske, at det lyder til, at det ikke er noget, du har lyst til? Og hvis det er sådan, du har det, så er det rigtig vigtigt, at du fortæller din veninde, at det ikke er noget, du har lyst til, og at det vil være over din grænse. Man skal aldrig føle sig tvunget til at gøre noget seksuelt, som man ikke har lyst til, heller ikke selvom, at man kender og måske endda holder af den person, som spørger. Det er rigtig vigtigt, at man tager de her ting i sit eget tempo, og det er helt okay, hvis du ikke føler dig klar til de samme ting, som din veninde gør. Der er stor forskel på at være 14 år og 16 år, og derfor er det også rigtig vigtigt, at hun respekterer dine grænser. I Danmark er det faktisk sådan, at man først er buksemyndig, når man er 15 år. Det betyder egentligt, at det kan straffes, hvis én, der er over 15 år, har sex med én, som er under 15 år. Det er dog ikke, fordi man går rundt og straffer jævnaldrene, som begge har ønsket at have sex med hinanden, men jeg synes alligevel, at det er værd at nævne, fordi det viser, at du faktisk stadig har en alder, hvor man vurdere, at der skal være regler, som passer på dig, fordi det som 14-årig kan være svært at vurdere, hvad man er klar til og hvad man ikke er klar til. Særligt hvis det er en ældre person, man overvejer at være sammen med. Så hvis du er i tvivl, om du har lyst til at være sammen med din veninde, så vil jeg umiddelbart tænke, at det er bedre at vente, til du føler dig helt sikker på, hvad du er klar til, og hvad du ikke er.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du står ved dine grænser og lytter til dig selv. Hvis der er andet, du er i tvivl om, så er du altid velkommen til at kigge forbi igen en anden gang her i brevkassen eller evt. få en snak med en af vores rådgivere i vores anonyme SMS-rådgivning.
De bedste hilsner,
Dagmar