Er jeg lesbisk?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej - Alle mine venner snakker om drenge hele tiden og jeg sidder altid og tænker “hvad ser de i dem?”. Når jeg så ser piger/kvinder, som er sammen, så bliver jeg altid glad indeni og gerne vil have det selv. Jeg er ikke liderlig særlig meget men når jeg så er, så er det aldrig hvor drenge er i tankerne. Er jeg lesbisk eller hader jeg bare drenge?

Svar:
Kære du
Jeg kan godt forstå, at du kan blive i tvivl, og at du gerne vil have et svar. Det er desværre bare ikke et svar, jeg kan give dig. Det er kun dig, der kan mærke, om du føler, at lesbisk er den rigtige betegnelse for dig, men det er ikke sikkert, at du helt ved det endnu. Rigtig mange piger og drenge oplever perioder, hvor de er mere nysgerrige/optagede af eget køn, end de er af det modsatte. Nogle gange kan det handle om, at man er homoseksuel, andre gange kan det senere vise sig, at man f.eks. er biseksuel og altså både til eget og modsatte køn. Andre gange er det mere en fase, hvor det handler om at være nysgerrig. Det er ikke altid helt let at spå om, for mange oplever også, at de lærer deres seksualitet bedre at kende jo ældre, de bliver. Nogle er først endeligt sikre på deres seksualitet langt ind i voksenlivet. Og det er helt okay! Man behøver ikke at kende sin seksualitet 100 %, før man kan handle på de ting, som føles rigtige. Mange går f.eks. ikke op i betegnelsen, men er intime med og forelsker sig i de mennesker, som de nu engang forelsker sig i, uden at man så forholder sig videre til køn og seksualitet.
Mit bedste råd til dig er at tage tingene, som de kommer, og at følge din mavefornemmelse. Hvis den lige nu fortæller dig, at du kunne have lyst til at udforske, hvordan det ville være at komme tæt på og være intim med en kvinde, så lyder det ikke, som nogen dårlig idé. Det kan være, at det kommer til at føles helt rigtigt, og det kan også være, at det ikke gør, eller måske det er et sted midt imellem. Uanset hvad vil du være en erfaring rigere, som vil hjælpe dig med at blive endnu klogere på dig selv.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar! Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke med den rejse, du står overfor. Det kan godt virke lidt skræmmende at skulle til at lære sig selv at kende og udforske nye sider af sig selv, men det er også en helt enorm spændende tid. Du er fri til at gøre de ting, som du har lyst til, og der er ikke nogen deadline, så jeg håber, at du vil bruge den tid, du har brug for.
De bedste hilsner,
Dagmar