Plejefamilie

brevkassespørgsmål

Plejefamilie

brevkassespørgsmål af
Andreas
15 år
Oprettet 4 år 2 måneder siden

Hej, kan jeg godt komme i plejefamilie hvis mine forældre godt kan tage sig af mig, men jeg bare ikke kan holde dem ud?

Svar:

Kære dig

Det lyder ikke rart, at du ikke kan kan holde dine forældre ud og jeg kan godt forstå, at du derfor godt kunne tænke dig en eller anden form for pause fra dine forældre.

I og med du spørger ind til plejefamilie, får jeg en fornemmelse af, at du har haft det træls med dine forældre længe. Er det rigtigt forstået?
For at komme i en plejefamilie er der nogle ting, som skal gøres før at det kan blive godkendt. Man bestemmer ikke helt selv, om kommer i plejefamilie, da det er en vurdering fra kommunen, om det kan lade sig gøre på baggrund af samtaler med dig og dine forældre. Først og fremmest skal du kontakte socialforvaltningen i den kommune, som du bor i. Det kan du bl.a. gøre ved at gå på www.borger.dk og finde deres telefonnummer der eller søge på din kommune på nettet. Hvis du vælger at gøre det, kan det måske være rart for dig at have en voksen med som støtte. Har du snakket med voksne udenfor din familie om, hvordan du har det derhjemme med dine forældre? Er det muligt for dig at have en voksen, du kender som støtte i processen? F.eks. en lærer, træner, voksne søskende, moster eller andet? Hvis det ikke er muligt, er det også en mulighed at kontakte Børnetelefonens bisiddere, som du kan læse om her. En bisidder fra Børnetelefonen kan hjælpe dig med at kontakte socialforvaltningen og kan bl.a. også hjælpe dig ved at tage til møde med kommunen. Du kan også læse om anbringelse udenfor hjemmet her på borger.dk

Du skriver ikke helt præcist, hvad det er ved dine forældre, som du ikke længere kan holde ud at være i eller, hvad det er, der gør, at de kan tage sig af dig. Måske er det skænderier mellem dig og dine forældre, der gør, at du ikke kan holde dine forældre ud? Måske er det skænderier mellem dine forældre, der gør, at du har svært ved at være derhjemme? Måske er det dét, at dine forældre ikke forstår dine behov som teenager? Som teenager på vej mod det tidlige voksenliv er der rigtig mange, som oplever at have det træls med deres forældre. Det er helt normalt. I den alder du har, prøver man sig selv af og man er stille og roligt ved at løsrive sig fra sine forældre og blive voksen. I den periode kan man godt opleve, at ens forældre måske sætter nogle grænser for én, som man selv synes, at man er for gammel til. Eller man føler, at ens forældre gerne vil bestemme over én, holde øje med, hvad man laver osv. samtidig med, at man selv føler, at kan klare sig selv. Er det sådan nogle problemer, du oplever med dine forældre og som gør, at du gerne vil væk? Hvis det er sådan nogle ting, du oplever med dine forældre, så kan det være, at det ikke umiddelbart er en plejefamilie, du umiddelbart skal opsøge først. Kunne det være en mulighed at snakke med dine forældre om det, hvis du ikke har prøvet det endnu? Når der er noget, der gør én ked af det, kan det være lettende at snakke med nogle om det. Kan det tænkes, at du kan snakke med nogle andre end dine forældre om, hvordan du har det med dem inden du snakker med dine forældre? Grunden til jeg nævner det er, at du på den måde kan få sat ord på dine følelse inden du snakker med dine forældre om, hvordan du har det.

Hvis du har lyst, er du også velkommen til at logge på chatten her på Cyberhus og snakke mere om det.

Med venlig hilsen

Malou

Batesis billede
Malou fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål