Hvor hurtigt smitter Klamydia?
brevkassespørgsmål af
Eddy
18 år
Inkubationstiden for klamydia er 5-21 dage, så vidt jeg kan læse mig til. Men betyder det så også at det først kan smitte efter 5 dage? Eller kan det fx smitte allerede efter 2 dage?

Svar:
Hej Eddy
Tak for dit spørgsmål. Det er ikke et helt let spørgsmål du stiller, men det korte svar er JA, man kan godt smitte inden der er gået 5-21 dage. Inkubationstiden er tiden fra smitte til symptomer, dvs til man kan mærke tegn på sygdommen og den kan påvises i en test. Sygdommen, som er en bakterie du bliver smittet med, har du i princippet fra det øjeblik du bliver smittet.
Men når det er sagt, er sandsynligheden for, at du smitter en partner nok større efter lidt tid, når bakterien har haft mulighed for at formere sig.
Er du i tvivl, om du har klamydia kan du blive testet ved en urinprøve hos din egen læge. Men husk, at den måske først er positiv efter de 21 dage. Har du klamydia, skal du huske at informere alle partnere du kan have smittet - og altså også dem før de 5 dage!
Håber du kan bruge svaret til noget.
Med venlig hilsen Rie